Er wordt te hard gereden op de Oosterstraat, dat is de algemene klacht van aanwonenden. Ook is de parkeerdruk op het deel van de Oosterstraat vanaf de Rozenstraat richting de Laaressingel en de Ribbeltsweg groot. Dat is vooral op dinsdagen, zaterdagen en zondagen. Met name Duitsers die shoppen laten hun auto's hier een dag gratis staan en zorgen ervoor dat bewoners zelf hun wagens niet meer kwijt kunnen.
Fietsstraat
De gemeente wil de Oosterstraat en de Ribbeltsweg herinrichten tot fietsstraat als onderdeel van de fietssnelweg F35. De hoop in de buurt is dat het dan beter wordt. Op de fietsstraat is de auto te gast en de gemeente verzekert dat de parkeergelegenheid wordt uitgebreid. Er komen ook meer verkeersdrempels. Dat bleek maandagavond op een informatiebijeenkomst van de gemeente voor de bewoners.
Voetpad
Het fietspad langs de spoorlijn aan de Oosterstraat wordt veranderd in een voetpad. De strook groen naast de rijen eiken aan de straatzijde wordt breder. De straat wordt smaller. Op de driesprong waar de Oosterstraat overgaat in de Ribbeltsweg wordt het huidige wegdek grotendeels vervangen door groen.
Die ingreep is bedoeld om automobilisten die via de Oosterstraat richting het centrum rijden te dwingen vaart te minderen. De toekomstige inrichting heeft tot gevolg dat busroute 6 verdwijnt van de Oosterstraat en de Ribbeltsweg. De busroute wordt verplaatst naar de Hoge Bothofstraat.
Eerste werkzaamheden
De eerste werkzaamheden zijn het verdiepen en verbreden van het fietspad langs de Oosterstraat onder de fietstunnel onder de Laaressingel. Dat begint in het najaar.
Een aantal bewoners is nog wel bezorgd. Hoe zit het straks met de parkeergelegenheid? Maar volgens de gemeente wordt die juist groter. Op de informatieavond kwam het invoeren van betaald parkeren vaak aan de orde, maar daartoe moeten bewoners zelf het initiatief nemen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Google Street View