Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Aantal slachtoffers stijgt: 49 lege stoelen voor verkeersdoden in Overijssel

434709 verkeersdoden

Het aantal dodelijke verkeersongelukken in Twente is de afgelopen jaren licht gestegen, terwijl dat juist had moeten afnemen. Volgens het ROV Oost-Nederland komt dit onder andere door het verkeersgedrag van mensen.

In Twente gebeurden in 2018 30 dodelijke ongelukken. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de jaren ervoor. In 2017 waren er 29 dodelijke ongevallen, in 2016 26. Ondanks dat er diverse maatregelen worden getroffen om wegen veiliger te maken.

Maar dodelijke slachtoffers zijn niet alleen te voorkomen met maatregelen in de infrastructuur. Ook het gedrag van mensen in het verkeer speelt een grote rol, zegt ROV Oost-Nederland, het regionaal orgaan verkeersveiligheid voor Gelderland en Overijssel. Die organisatie onderzoekt onder meer wat de oorzaak is van ongelukken. Daarbij zie je te hard rijden of rijden onder invloed als belangrijke oorzaken , zegt Albertine Duiven van ROV.

Lege stoelen
Om mensen bewust te maken van hun eigen invloed op verkeersveiligheid stonden donderdag op de Europese dag zonder verkeersdoden 49 lege stoelen op het Europaplein in Rijssen. Die symboliseren de 49 verkeersslachtoffers die in 2018 in Overijssel vielen. Hun stoel blijft voor altijd leeg. Dat confronterende beeld zou veel belangstellenden moeten trekken, maar het weer gooide donderdag roet in het eten. Er kwamen zo n vijf belangstellenden die informatie kregen over het doel van de actie.

Voorlichting geven is één van de belangrijkste taken van ROV. Aan alle verkeersdeelnemers. Niet alleen automobilisten, maar ook fietsers en wandelaars. Iedereen moet zich bewust zijn van de gevaren in het verkeer, zegt Duiven. Als je wilt werken aan veiligheid in het verkeer, dan hebben we iedereen nodig.

Vergrijzing
Er zijn wel een paar risicogroepen. Dat zijn volgens ROV jonge bestuurders, fietsers en ouderen. Door de vergrijzing ziet ROV ook meer ongelukken gebeuren. Als gevolg van hun grotere fysieke kwetsbaarheid hebben ouderen een verhoogd overlijdensrisico in het verkeer. Ze zijn ook vaker betrokken bij bepaalde typen ongevallen, zoals het links afslaan op een kruispunt.

Uit diverse studies blijkt dat een kruispunt voor ouderen al snel onoverzichtelijk wordt. ROV wil ouderen daar zoveel mogelijk bewust van maken, maar kijkt ook naar mogelijkheden om de infrastructuur zo aan te passen dat het risico op ongelukken afneemt.

De meeste dodelijke ongelukken in Twente gebeurden op gemeentelijke of provinciale wegen. Het aantal ongevallen met dodelijke slachtoffers op de snelwegen is relatief laag.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.