Dikke tranen rolden gisteren door de kurkdroge Australische woestijn, nadat Solar Team Twente de gouden missie noodgedwongen moest staken. Het studententeam wilde met de kleinste, snelste én duurste Twentse zonnewagen uit de historie o zo graag afrekenen met een jarenlang trauma. Al bijna 15 jaar proberen slimme studententeams de snelste zonnewagen ter wereld te bouwen. Nooit won een Twentse ploeg - gelieerd aan de UT - die race. Deze keer moest en zou het gebeuren.
En toen ging het mis, op een roemloos stuk asfalt middenin de verlaten, roodbruine woestijn buiten Coober Pedy. 2.300 kilometer lang had het Twentse team glansrijk op kop gelegen, dwars door de ruige outback van Australië. In een fractie van een seconde was het gebeurd. Windvlaag, berm, greppel: einde wedstrijd, einde missie.
Begin van het einde?
De vraag die nu opdoemt: is dit het begin van het einde? Het team ligt namelijk onder een vergrootglas. De kosten voor de zonnewagen zijn hoog, de uiteindelijke resultaten (zeker op de weg zelf) niet groots en bij de duurzaamheid van het project kunnen vraagtekens worden gezet.
Tragiek
Je zou het de tragiek van het solarteam kunnen noemen: elke editie gaat er iets mis. Uitgevallen in 2019, vijfde in 2017 en tweede in 2015: een opwaartse lijn ontbreekt. Deze editie werd gekozen voor een nieuw type, peperduur zonnepaneel. De kosten alleen daarvoor bedroegen 390.000 euro. In totaal gaat er ruim een miljoen om in het project, waarvoor 19 studenten bijna anderhalf jaar vrijgesteld worden van collegegeld. Ultieme doel moest die wereldtitel in Australië worden.
Natuurlijk is het echte doel, zoals UT-baas Victor van der Chijs zegt, niet de bouw van de auto zelf, maar de innovatie die het oplevert. De geselecteerde Twentse studenten staan bekend als de knapste koppen op de campus. Ze dragen daadwerkelijk bij: de door dit team ontwikkelde Motor Control Unit bijvoorbeeld wordt geroemd als technisch hoogstandje waar veel autobedrijven jaloers op zijn. In Australië staan recruiters van Tesla jaarlijks klaar op de eindstreep om studenten te verleiden met een contract. Een aantal voormalige Twentse zonnewagenbouwers maakte al de overstap naar Silicon Valley, de technologische hoofdstad van de wereld.
Er is ook een andere kant. Toen het team in 2005 begon, zagen Twentse bedrijven daarin een ideale kans om met studenten in contact te komen. Toen was Solar Team Twente de enige studentenformatie op de campus, tegenwoordig telt de UT zes studententeams die actief zijn met drones, waterstofauto s, robotvoetbal, solarboten of elektrische motoren. Allemaal snoepen ze wat af van de taart, en zijn ze misschien wel interessanter voor bedrijven dan de zonnewagen, een toch al doorontwikkelde tak. Daarnaast hebben bedrijven op talrijke bedrijvendagen tegenwoordig heel andere kansen om met studenten in contact te komen.
Vliegen met 40 man: duurzaam?
Dan de duurzaamheidscontroverse, ook een interessante kwestie. Het team heeft als missie aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie . De vraag is alleen hoe duurzaam het project zelf is. Solar Team Twente reisde deze editie met 40 (!) team- en stafleden af naar Australië. Dat gebeurde in meerdere etappes, met meerdere vluchten.
De zonnewagen zelf wordt tijdens de race gevolgd door een konvooi van tien (niet-elektrische) auto s plus een vrachtwagen. Dat levert bij elkaar een enorme hoeveelheid CO2-uitstoot op, voor de race van één zonnewagen. Mensen hebben voorbeelden nodig, die proberen we te stellen , zegt UT-baas Van der Chijs. Vergezichten, die laten zien wat de toekomst ons te brengen heeft. Maar de vraag is hoe lang dat te rechtvaardigen is, in een tijd dat vliegen onder druk staat en uitstoot het gesprek van de dag is.
Het zijn vragen die later deze maand zeker gesteld worden in de evaluatie met hoofdpartners UT, Saxion, ROC en Thales. Voor nu rest de sportieve kater. Het team komt vanmorgen in Adelaide over de finishstreep zonder zonneauto. Het lukte weer niet, en misschien dus ook wel nooit niet.
Wat het team na de crash dacht en welk gevoel er nu heerst, vertelt oud-teamlid Emma van Geel. Luister hieronder naar het interview met haar:
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman