Het valt niet mee vanuit Enschede naar Dortmund te treinen. De boemeltrein (een diesel) doet er dik twee uur over. Dat moet beter, vinden lokale, regionale en provinciale overheden aan beide kanten van de grens. Het afgelopen jaar deed binnen het interregionaal samenwerkingsverband Euregio het Zweckverband SPNV Münsterland onderzoek naar de mogelijkheden.
Dat zijn er vijf en de meest ingrijpende geniet de voorkeur. Met een pakket aan maatregelen kan de reistijd op de Westmünsterlandspoorlijn 25 minuten korter. Dat betekent dat een enkele reis van Enschede naar Dortmund dan 1 uur en 40 minuten is. Bovendien wordt het aantal treinen verdubbeld naar twee per uur. De geschatte kosten van de ingrepen: 51 miljoen.
Traject
In de praktijk betekent deze investering dat er behalve de stoptrein een snellere Regional-Expres rijdt tussen Enschede en het Ruhrgebied. Omdat de treinen elkaar op het traject passeren moet er op meerdere plekken een tweede spoor komen: 6 kilometer tussen Legden en Ahaus, 2 kilometer bij Selm en een extra spoor met een perron in Glanerbrug. Nu moet de vertrekkende trein uit Gronau wachten tot die vanuit Enschede is gearriveerd. In de toekomst is deze passage al bij Glanerbrug mogelijk.
Investering
Omdat met name de aanleg van de tweede spoorlijn tussen Ahaus en Legden een flinke investering is pleiten de grensregio s ervoor de overige maatregelen al in een eerste fase uit te voeren. Deze ingrepen kosten 22,6 miljoen. Dinand de Jong is vanuit de gemeente Enschede gedetacheerd bij Euregio. Hij zegt dat de keuze voor een variant belangrijk is, bijvoorbeeld voor de bereikbaarheid van banen. Overal in Nederland wordt een cirkel om een gemeente getrokken , zegt De Jong.
Maar in Enschede was dat lang een halve cirkel, vanwege de grens. We stonden daardoor lang met de rug naar Duitsland. Het mes snijdt aan twee kanten, want niet alleen is het Duitse achterland beter bereikbaar voor grensgangers, ook wordt Enschede aantrekkelijker voor de Oosterburen. Voor de benodigde investeringen wordt aanspraak gemaakt op geldpotjes bij de Duitse overheden en de Europese Unie. Grensoverschrijdend openbaar vervoer heeft de aandacht in Brussel.
Voor 2026
De bedoeling is dat een groot deel van de maatregelen op de spoorlijn Enschede-Dortmund al voor 2026 zijn afgerond. Deze verbinding wordt als onderdeel meegenomen in een groter Euregio-railplan. Dat document wordt waarschijnlijk nog voor de jaarwisseling gepresenteerd. Daarin is ook aandacht voor de snelle spoorverbinding Zwolle-Enschede-Münster. Ook deze verbinding moet voor 2026 een feit zijn.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook