Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

UT-directeur: €˜Als er geen morgen is? Ik zou ineens tijdnood voelen €™

445573 roodut

Heleen Miedema, directeur Onderwijs van het Technisch Medisch Centrum van de Universiteit Twente. Wat zou zij doen als er geen morgen is? Als ik die vraag interpreteer als belangstelling naar de essentie van mijn werkzame bestaan, dan zou ik ineens tijdnood voelen. Er is zoveel wat ik wil doen.

Josien Kodde | Tubantia

Om bij de essentie van onderwijs te geraken, moeten we af van het idee dat het goed is om studenten alleen maar vol te proppen met kennis. Waar het om gaat is dat we de huidige generatie de essentie leren van de zaken die er echt toe doen. Het gaat om de methode om problemen op te lossen. Het niet weten is dus leuk.

Daarvoor moeten ze over hun eigen disciplinaire grenzen heen kijken. Dus een probleem niet louter beschouwen vanuit het eigen vakgebied als de psychologie, wiskunde, informatica of werktuigbouwkunde. Maar met de frisheid van het eigen vakgebied een ander domein binnenstappen. Zoals we in de Technische Geneeskunde met hulp van technologie oplossingen bedenken voor medische vraagstukken.

Attitude
Daarbij komt attitude om de hoek kijken. Studenten moeten leren, omdat ze willen weten. Niet leren omdat het moet. Laat ze het onbekende omarmen. Vanuit die nieuwsgierige houding is het een uitdaging om oplossingen te vinden voor de ingewikkelde vraagstukken van deze samenleving. Denk aan de klimaatverandering, het lerarentekort en de zorg die onbetaalbaar dreigt te worden.

Het is grappig dat Tubantia deze vraag juist aan mij stelt. Ik ben 63 jaar. Hoe lang moet je nog, hoor ik soms. Vreselijk om dat te horen. Mijn werk is mijn hobby en ik wil nog heel veel realiseren.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.