Als er over vijf jaar een milieuzone in de Enschedese binnenstad komt, dan is die in eerste instantie alleen bedoeld voor logistiek verkeer. Brengen en halen van goederen dus. Niet voor privéverkeer.
Lilian ten Donkelaar | Tubantia
Democratisch Platform Enschede wond zich onlangs op over het voornemen om van Enschede een milieuvriendelijke stad te maken door oudere diesels te weren uit de binnenstad. DPE vreesde onder meer dat mensen met een laag inkomen straks niet meer bij het ziekenhuis kunnen komen.
Geen verkeersinfarct
DPE stelde daar vragen over aan het college maar zo ver reiken de voornemens helemaal niet, antwoordt het college nu. Het onderzoek richt zich nu alleen op logistiek verkeer. Een uitbreiding naar privéverkeer komt pas daarna aan de orde, als dat al zou gebeuren. Omdat het maar een beperkt deel van het verkeer betreft, vindt het college ook de meeste andere zorgen van DPE niet zo relevant. Zo is er geen verkeersinfarct op de singels te verwachten, omdat het normale verkeer gewoon kan blijven rijden. Ook ontstaat er niet plots behoefte aan een tram, een nachttrein of opstappunten voor het openbaar vervoer die 24 uur per dag te gebruiken zijn. Wel profiteert het centrum volgens het college wellicht van een verhoging van de funshopbeleving .
Oud wagenpark
DPE wilde ook weten of kleine ondernemers met een oud wagenpark gecompenseerd worden als ze door de milieuzone nieuwe auto s moeten aanschaffen. Deze vraag is wel relevant omdat het daarbij om logistiek verkeer gaat, maar er is nog geen antwoord te geven, aldus het college. De zogenaamde transitiemaatregelen zijn onderdeel van het onderzoek.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. Foto: Pixabay.