Twente
Enschede
Hengelo
Borne

Werk Luisterlijn steeds belangrijker: 'Zelfs psychologen verwijzen naar ons door'

Er wordt steeds vaker gebeld naar de Luisterlijn. Dag en nacht bieden vrijwilligers een luisterend oor aan mensen met pijn, verdriet en zorgen via de telefoon, chat en e-mail. Begin oktober start in Borne een training om nieuwe vrijwilligers op te leiden. "Wij zijn op zoek naar mensen die geduldig zijn en goed kunnen luisteren", vertelt Mariëlle Alsop, één van de medewerksters.

Over de Luisterlijn

De Luisterlijn is een landelijke organisatie en de lijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. "Iedereen mag ons bellen. Ook als je 'kleine' problemen en slechts een luisterend oor nodig hebt, zijn wij er voor hen", aldus Alsop, die vrijwilligers opleidt. "Er wordt ook vaak genoeg aan de telefoon gelachen."

icon_main_quote_red_glyph

"Iedereen mag ons bellen. Ook als je 'kleine' problemen en slechts een luisterend oor nodig hebt, zijn wij er voor hen."

Mariëlle Alsop, medewerkster Luisterlijn

Toenemende drukte

Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord en dit worden er alleen maar meer. "Dit heeft meerdere redenen", legt de trainster uit. "Dit komt deels nog door de nasleep van corona. Veel mensen kampen met eenzaamheid. Ook wordt onze doelgroep groter en spreken we steeds meer mensen die gewoon de behoefte hebben om even te bellen."

Mariëlle Alsop vertelt dat psychologen hun cliënten ook steeds vaker doorverwijzen naar de Luisterlijn. "Dan wordt mensen aangeraden tussen sessies in contact met ons op te nemen." Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen.

icon_main_info_white_glyph

Training

De Luisterlijn Borne start begin oktober met een training en wil potentiële nieuwe vrijwilligers hiervoor uitnodigen. Je leert gespreks- en luistervaardigheden om een luisterend oor te kunnen bieden via telefoon en chat. Daarnaast moet je ook bereid zijn om minstens één keer per maand een nachtdienst te draaien: van 23.15 tot 03.15 uur en van 03.15 tot 07.15 uur.

Succesverhalen

Ondanks het soms pittig werk is, vertelt Alsop dat het het helemaal waard is: ''Vooral als je de succesverhalen leest op de site. Iemand zei eens: 'De Luisterlijn werkte voor mij als een pijnstiller zonder bijwerkingen' en dat is mij altijd bijgebleven."

Sluit dit aan op jouw vaardigheden? Kijk dan op de website van de Luisterlijn en meld je aan. Daar vind je ook meer informatie over de training en begeleiding.

De Luisterlijn Geert Groningen
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. © Elizabeth Wattimena / De Luisterlijn

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via mail of telefoon.