Woningcorporatie Ons Huis gaat het gesprek aan met buurtbewoners van de Bentelobrink en Ypelobrink in Enschede. Die zijn de chaos en onzekerheid rond de grondige renovatie van hun woningen zat en uitten hun onvrede woensdagavond met spandoeken. De corporatie is geschrokken van de geluiden uit de buurt en zegt naar de verhalen van de bewoners luisteren. Er wordt een bijeenkomst belegd.
De hobbykamerwoningen van Ons Huis in de Wesselerbrink worden grondig aangepakt. De badkamer, keuken en het toilet worden vernieuwd. Ook worden isolatiewerkzaamheden uitgevoerd. En de woning wordt van het aardgas afgehaald (aansluiting op het warmtenet was er al). Het gaat om een investering van 50.000 euro per woning. Eerder werden de 130 woningen aan de Hekselbrink, Piksenbrink en Ypelobrink aangepakt. Nu zijn de 89 huizen aan de Bentelobrink aan de beurt. Maar daar verlopen de werkzaamheden volgens buurtbewoners niet vlekkeloos.
Waar loopt de Bentelobrink tijdens de renovatie tegenaan? Een van de bewoonsters, die niet met naam wil worden genoemd, gaat voorop in haar woning om het uit te leggen. Haar garage, een deel van de hobbykamer, een deel van de woonkamer en de keuken zijn leeg gepakt. Dat moest vanwege de renovatie. Een plek voor alle spullen heeft ze niet, dus staat een deel in de achtertuin.
Lees verder onder afbeelding
Samen met haar drie kinderen woont zij elf werkdagen lang (inclusief weekend ruim twee weken) in feite op enkele vierkante meter. Uiteraard lopen er overdag bouwvakkers door het huis, om de werkzaamheden af te ronden. Douchen en (af)wassen kan tijdens deze periode alleen in een verplaatsbare cabine die met het hele woonblok moet worden gedeeld. "Er is mij gezegd: je moet het zien als kamperen. Maar kijk eens rond... dit noem ik geen kamperen. Ik vind het een hel. Ik heb al last van mijn gezondheid en nu zit ik de hele dag in het stof."
Het bovenstaande verhaal is in grote lijnen toonaangevend voor de klachten van de meeste bewoners aan de Bentelobrink die met de renovatie te maken hebben. De overlast die wordt ervaren is groot. Te groot, vinden ze. Maar veel bewoners weten niet goed waar ze met hun klachten terecht kunnen of lijken de Nederlandse taal onvoldoende machtig om hun zorgen aan het juiste adres te brengen.
Bij een van de bewoners aan de Bentelobrink is de situatie zodanig dat hij niet eens in zijn eigen huis kan zijn. Er wordt asbest verwijderd, waardoor de toegang tot de woning beperkt is. "Sinds maandag heb ik geen gas en geen water", vertelt de man woensdagavond bij het protest. "Ik weet niet wanneer het wordt opgelost." Hij slaapt bij bekenden.
Lees verder onder de afbeelding
Daarom klommen buurtbewoners Joyce (waar de renovatie nog moet beginnen) en Inge in de pen. Namens de buurt schreven ze Ons Huis aan. "Op basis van de informatie voorafgaand aan de renovatie, kwam het over alsof de woning bewoonbaar zou blijven. Maar dat is het volgens ons niet." In hun brief schrijven ze dat de woning in zoverre bewoonbaar is, 'dat je met je gezin in het hoekje van de bank mag gaan zitten de hele dag'.
Ze noemen de geluidsoverlast en de hoeveelheid stof die bij de werkzaamheden vrijkomt. Sommige mensen zoeken hun heil bij familie, brengen hun kinderen bij een ander gezin, moeten bestellen of eten elders of slapen tijdelijk op een matras op de grond. "We begrijpen dat een renovatie soms nodig is. En we snappen ook dat niet altijd alles goed gaat", aldus Joyce en Inge. "Maar achteraf vinden we dat we een tijdelijke woonruimte hadden moeten krijgen. Of een opslagruimte voor onze spullen. En we verwachten dat de communicatie wordt verbeterd, want we weten niet waar we aan toe zijn."
Met name de communicatie rond de beloofde nieuwe keukens is de Bentelobrink een doorn in het oog. Terwijl de oude keukens in veel huizen worden weggehaald, blijken er leveringsproblemen bij de leverancier van de nieuwe keukens. De fabrikant heeft te maken gehad met een cyberaanval, waardoor de productie is stopgezet en nog niet is opgestart.
Ons Huis laat in een reactie aan 1Twente weten dat zij niet kan zeggen wanneer de nieuwe keuken in Wesselerbrink geleverd en geplaatst wordt. "We vinden het erg vervelend dat bewoners langer op hun nieuwe keuken moeten leven. Zodra we meer weten over de leverdatum van de nieuwe keuken, informeren we de bewoners daarover. Als het nieuwe keukenblok binnen is, maakt de aannemer met de bewoners een afspraak voor het vervangen van het keukenblok. Dat kan op een werkdag dat het de bewoner uitkomt."
Bij de meeste woningen is daarom na de noodzakelijke werkzaamheden aan de leidingen, de oude keuken tijdelijk teruggeplaatst. Maar dat gaat niet altijd goed. Bij bewoonster Sumia, die aan de Ypelobrink woont, is de oude keuken weggebracht, in de veronderstelling dat er een nieuwe keuken zou komen. "Aan het eind van de renovatie is mij gezegd dat de nieuwe keuken niet komt. Ik weet niet wanneer wel. Maar ik heb geen kastjes." Voedselproducten, keukengerei en ingrediënten liggen nu in kratten op de grond. "Vrienden en familie zeggen tegen mij dat dit niet kan."
Omdat het gas wordt afgesloten hebben alle huishoudens een nieuwe keramische kookplaat en krijgen zij een pannenset cadeau. In sommige gevallen moeten bewoners afstand doen van hun gasfornuis met ingebouwde oven. Zij zijn genoodzaakt een nieuwe oven te kopen. Soms passen de koelkast of oude kastjes niet meer. "Als die investering nog waarde heeft, dan geven we hier onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor", aldus Ons Huis.
Ons Huis laat bij monde van een woordvoerster weten dat zij geschrokken is van de reacties. De corporatie koos ervoor om woensdagavond niet bij het protest te zijn, maar heeft wel direct voorgesteld om met alle bewoners die dat willen een bijeenkomst te beleggen. "We realiseren ons dat dit een intensieve periode is voor de bewoner. Renovatie veroorzaakt overlast." Toch zegt de corporatie bij de eerdere renovaties in de Wesselerbrink, maar ook tot gisteren, geen grote zorgelijke te signalen te hebben ontvangen.
Lees verder onder de afbeelding
"We bezoeken alle bewoners thuis voor de renovatie start. Tijdens dat huisbezoek besprek we de individuele situatie en kijken we naar maatwerk voor persoonlijke problemen." Volgens bewoonsters Joyce en Inge is vooraf juist het beeld ontstaan dat de renovatie wel zou meevallen. Ons Huis denkt dat er mogelijk in de communicatie onduidelijkheden zijn geweest en vraagt bewoners om hun zorgen of vragen bij de bijeenkomst te stellen. Een tijdelijke woonruimte bieden doet Ons Huis in principe niet, dat geldt ook voor compensatie.