Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

'Warme jas' van woningen in Stepelobrink past nog niet zo lekker

door Noah Koehoorn De 'warme jas' die om drie huizen in de Stepelobrink in Enschede werd gehangen, werkt nog niet. Bewoners zijn nog niet te spreken over de goedkope en duurzame renovatiepakketten van INDU-ZERO. Zo blijken de installaties niet naar behoren te werken. “In de winter leefden we met de ramen open, zo warm was het binnen.” Er is lekkage en de piekspanning maakt apparaten kapot. Betrokken partijen erkennen dit en vertellen dat ze werken aan oplossingen.

INDU-ZERO is een internationaal onderzoeksproject voor de ontwikkeling van fabrieken die zich richten op renovatiepakketten. Het doel is om jaarlijks 15.000 renovatiepakketten voor woningen te ontwikkelen. Zo’n pakket bestaat uit een goed geïsoleerde schil, een warme jas, die om het huis heen wordt geplaatst met daarin aansluitingen voor ventilatie en een warmtepomp. Op het dak liggen zonnepanelen.

De fase waarin het project verkeert, is dat de blauwdruk van de fabrieken af is. Eerder onderzoek wees al uit dat haalbaar project is. Lianda Sjerps-Koomen van RC-Panels, een van de veertien aangesloten organisaties, vertelt dat de renovatiepakketten van INDU-ZERO vijftig procent goedkoper zijn dan een reguliere renovatie.

Domijn is de enige woningcorporatie die meedoet aan het project. De corporatie heeft een groot belang in INDU-ZERO vertelt Rutger Vrielink, manager vastgoed bij Domijn. “We lieten doorberekenen hoeveel het kost om naar CO2-neutraal gaan. Daarbij wilden we dat dit ook voor mensen met een laag inkomen mogelijk zou worden."

"Onze financiële afdeling kwam na de berekeningen verschrikt terug met de mededeling dat we op die manier over twaalf jaar failliet zouden zijn.” Het resultaat was een pilotproject waarin in november 2021 drie huizen in de Stepelobrink in de Wesselerbrink werden aangekleed met het duurzame en industriële renovatiepakket van INDU-ZERO.

De woningen worden gebruikt om de innovatie in de praktijk te testen. In elke van drie woningen zit dan ook een andere installatie. Een van de huizen dient als showcasewoning waar rondleidingen aan geïnteresseerde partijen worden gegeven. De andere twee huizen worden bewoond door gezinnen.

Mankementen

De bewoners hebben getekend om mee te doen aan deze innovatie. Tijdens informatieavonden is hen verteld wat ze konden verwachten.

Een van deze gezinnen is de familie Lunding. Patrick Lunding geeft aan op dit moment niet tevreden te zijn vanwege de vele mankementen. Hij en zijn vrouw Nancy hebben een hele waslijst. beschrijven wat er allemaal mankeert aan het huis. Het is een hele waslijst: lekkage van de warmtepomp en de dakdoorvoer. De luchtvochtigheid is 20%, omdat de ventilatie nog niet naar behoren werkt. Het hele huis vergeelt en planten gaan hangen. “In de winter leefden we met de ramen open, zo warm was het binnen”, zegt Patrick.

Groot gezin

De Lundings hebben een groot gezin met zeven kinderen. Hierdoor is vanzelfsprekend een grotere hoeveelheid water nodig dan bij een gemiddeld gezin. Ze gaven aan dat tijdens de informatieavonden werd verteld dat ze constant warm water en stroom zouden krijgen. “Nu het warmer weer is spelen de kinderen buiten, ze worden vies en moeten dan douchen. Op dit moment kunnen we maar twee kinderen per dag douchen.” De warmtepomp werkt niet goed genoeg.

Lastig

Rutger Vrielink reageert op de lastige situatie waarin de bewoners zich bevinden. “Je wilt niet weten hoeveel energie we erin stoppen en nog steeds is het op onderdelen niet opgelost. Daarom hoeven ze ook nog geen energieprestatievergoeding aan ons te betalen." Een energieprestatievergoeding wordt door een verhuurder gevraagd als een woning zeer energiezuinig is. Hiermee verdient de verhuurder het geïnvesteerde bedrag om de woning energiezuiniger te maken terug.

Vrielink vertelt over de contractafspraken die met bewoners zijn gemaakt. “Er zit een limiet op de hoeveelheid warmte en water die wordt afgegeven, het is een soort abonnement. In dit geval gaat het om 200 liter water. Het wonen in een huis met een ander systeem dan je gewend bent, in dit geval een warmtepomp met als bron een drycooler, vraagt ook om aanpassing in het gebruik.”

Piekspanning

Nancy Lunding vertelt over de piekspanning in hun woning die ook gemeten is door onderzoekers van Saxion. Piekspanning is een korte piek waarin er even meer stroom wordt doorgelaten dan gebruikelijk. De piekspanning maakt apparaten in hun huis kapot. Ze wijst op het doorgebrande koffiezetapparaat dat gedemonteerd op tafel staat. “Deze week de oven en gisteren het koffiezetapparaat. Het is niet niks voor ons om eventjes zo’n apparaat nieuw te kopen.”

De familie had last van lekkages. Patrick laat de meterkast zien. “De wasmachine staat boven de meterkast, daarnaast zit de afvoer. Het water kolkt er weleens overheen en dat komt dan hier in de meterkast uit. Elke keer als we dan dingen hebben gerepareerd, gebeurt het weer. Ik zat hier op de bank, en hoorde: ‘bzzt bzzt’, ik zag gewoon water stromen beneden bij de meterkast. Ik kan toch niet elke maand de verzekering bellen dat het weer is gebeurd?”

Tevreden

Patrick en Nancy geven ook een aantal punten aan waar ze wel tevreden mee zijn. “We zijn van het gas af. We hoeven geen energieprestatievergoeding te betalen, alleen een vast bedrag per maand. Bij de afrekening kan dit iets meer worden omdat we veel stroom gebruiken. De isolatie: het zal niet snel koud worden in huis. Vooral de buitenkant is een groot pluspunt, die is veel mooier dan het was.”

Balen

Rutger Vrielink van Domijn geeft aan dat hij zich bewust is van het feit dat de woning nog niet goed functioneert. Dat komt door pech, storingen dan wel de wijze van gebruik. We moeten samen met de bewoners ontdekken wat technisch niet goed is of als niet prettig ervaren wordt, maar we willen ook duidelijk krijgen wat er anders kan. “We lopen zeker niet weg voor onze verantwoordelijkheid, we balen ervan dat een van de systemen die geacht werd te werken niet optimaal functioneert.”

Lianda Sjerps-Koomen vertelt dat de partners blijven zorgen dat de klachten worden aangepakt en de woningen nog jaren worden onderhouden, ook na afloop van het INDU-ZERO project. Ulla-Britt Krämer, projectleider bij INDU-ZERO vertelt wat er met gebruikerservaringen wordt gedaan en hoe de toekomst van dit project eruitziet. “Wij monitoren alles. Dit laten we uitvoeren door onderzoekers van Saxion. Het geld voor dit project is op, alle punten die meer onderzoek nodig hebben, benoemen we in onze online magazine. Het is dan aan de bedrijven die het oppakken om daarmee verder te gaan.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.