Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Axero in Enschede handelt in partijen gebruikte auto's

391921 still 3

Autogroothandel Axero in Hengelo zet jaarlijks tussen de 65 en 75 miljoen euro om met de handel in tweedehands auto's. Axero (28 werknemers) werd opgericht in 1991 en heeft ook een eigen taxatie-afdeling en service- reparatiewerkplaats op de Marssteden in Enschede.

Anno 2019 is Axero een groothandel die partijen gebruikte auto's opkoopt en in heel Europa verkoopt aan garagehouders. "Enkele duizenden per jaar." Hoe anders is het als Jan Beernink in 1991 zijn baan als verkoper bij Opel Roeloffzen in Enschede opzegt.

Verleden
Beernink weet dat veel garagehouders in die tijd zitten te springen om jonge, gebruikte auto's ('niet ouder dan drie jaar'), maar vaak niet weten waar ze die vandaan moeten halen. Internet bestaat in die dagen nog niet. De advertentiekolommen in dagbladen zijn zo ongeveer het enige communicatiekanaal. Beernink weet de weg in de markt en kent veel Opel-dealers.

"Ik begon Opels op te kopen bij de ene dealer en door te verkopen aan andere garagebedrijven. Mijn eerste Opeltje kocht ik bij garage Huitink in Ruurlo voor 7.000 gulden en die verkocht ik dezelfde dag voor 7.500 gulden door aan autobedrijf Jos Bleumink in Lievelde", zegt Jan Beernink.

Partijen
Wat begon met één auto werden al snel partijen. Beernink: "Dan kocht ik bij Nedam in Roermond, een grote Opeldealer, een partij auto's die daar uit de verhuur kwam. Die kostten 800.000 gulden, maar dat geld had ik natuurlijk niet. De Rabobank Denekamp wilde wel een half miljoen financieren. Op m'n blauwe ogen! En Nedam zelf nam voorlopig even met dat half miljoen van de Rabo genoegen. Binnen een maand had ik die auto's verkocht en had iedereen z'n geld. Zo werkte dat destijds. Als je tegenwoordig een ton wilt lenen ben je zes weken verder."

Heden
Jan Beerink begon in z'n eentje, maar kreeg al snel een compagnon in de persoon van Emiel de Bekker. In de loop der jaren werden ook Berend-Jan Bitter, Martijn Oude Nijhuis en Willem Schotpoort partners. Axero opereert nu in heel Europa. Koopt bijvoorbeeld in Oost-Europa een partij Fords Kuga en Renaults Capture met weinig kilometers op en verkoopt die weer aan Nederlandse garagehouders.

"Nieuwe auto's van deze types zijn door de WLTP-regeling (CO2-uitstoot) sinds begin september fors in prijs gestegen, maar jong gebruikt zijn ze zeer gewild", zegt Willem Schotpoort, sinds twee jaar partner bij Axero. "De kracht van het bedrijf is nu vooral het internationale netwerk. Diesels die terugkomen uit de lease brengen we bijvoorbeeld naar garagebedrijven in Hongarije en Bulgarije.

Werkplaats
Axero beschikt over een grote werkplaats voor onderhoud en reparatie. Een andere activiteit is het taxeren in opdracht van dealerbedrijven. Het taxatieteam van Axero doet zo'n 100.000 taxaties per jaar. Dat werkt zo: de dealer die een auto moet inruilen van een andere merk dan hij zelf verkoopt maakt foto's en mailt die naar Axero. Daar adviseert het taxatieteam de inruilprijs, zes dagen per week. Schotpoort: "We hebben ons verplicht binnen 15 minuten te antwoorden."

Toekomst
Elektrisch rijden wordt volgens de directieleden van Axero de volgende uitdaging. In China komt elektrische rijden pijlsnel op nu op benzine en diesel rijden daar waarschijnlijk binnen enkele jaren verboden wordt. "De Chinezen zullen hun elektrische auto's ook hier willen verkopen", voorspelt Schotpoort. "TNT rijdt nu al in Chinese bussen. Er ontstaat een nieuwe markt voor ons."

Aangezien elektrische auto's nu nog duurder zijn dan wagens met een verbrandingsmotor zal de omzet van Axero verder stijgen. "Een Ampera, een volledig elektrisch model van Opel, kost bijvoorbeeld al 50.000 euro. Als we daar een partij van kopen, dan zorgt dat voor veel omzet, maar het zegt niets over ons rendement", legt financieel-directeur Martijn Oude Nijhuis uit. "Daarom zeggen onze omzetcijfers niet zo veel.

Object: transactieboek

Een transactieboek met daarin handgeschreven de in- en verkoopprijzen en de namen van kopers en verkopers, netjes in kolommen. Het symboliseert hoe Jan Beernink begon. Hij toont een exemplaar uit 1996. "Alles met de hand ingeschreven en de bedragen met een rekenmachine opgeteld. Nu moeten we er om glimlachen en is de hele boekhouding geautomatiseerd, maar twintig jaar geleden was dit nog heel normaal."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lithium Works
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.