Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Buurt in actie: €˜Drukke Hoge Bothofstraat is gevaarlijk €™

432853 932093

De herinrichting van de Hoge Bothofstraat heeft de verkeersveiligheid verslechterd, aldus buurtbewoners. En nu is er ook nog het plan de bus van en naar Stokhorst te laten rijden. De buurt komt in actie.

Ik durf mijn kinderen niet meer alleen naar school te laten gaan. Zo onveilig is het op de Hoge Bothofstraat. Amber Doddema spreekt deze woensdag in de vergadering de van wijkraad De Bothoven haar zorgen uit over de verkeerssituatie op de Hoge Bothofstraat. Ze is niet alleen. In de Performance Factory zijn meer dan dertig buurtbewoners met dezelfde zorgen bijeen. De veiligheid op de belangrijkste verkeersader in de wijk zou worden verbeterd, maar het tegendeel is volgens hen waar.

Dodelijk ongeval
Verkeersveiligheid is al jaren een thema in De Bothoven. De Hoge Bothofstraat scheidt de buurten Transburg en Tattersall, waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Het oversteken van de verkeersader is belangrijk voor de bereikbaarheid van de Freinetschool en de Performance Factory. Na een dodelijk ongeval in 2015 werd de roep van omwonenden om een 30 kilometerzone nog groter. De gemeente beloofde verbetering en legde in de loop van 2018 een plan ter inzage.

Nu ruim een jaar later is het eerste gedeelte van de Hoge Bothofstraat opnieuw ingericht. Maar buurtbewoners vinden het er niet veiliger op geworden. De vrijliggende fietspaden zijn verdwenen. De straat is smal, met name in de bochten. En de aansluiting op de Oliemolensingel is krap. De maximumsnelheid is teruggebracht naar 30 kilometer per uur, maar omwonenden vinden nog altijd dat de straat een racebaan is.

Intrekken
Inmiddels is begonnen met de herinrichting van het gedeelte ter hoogte van de Oldenzaalsestraat. Mijn advies: trek het plan in , aldus het oud-wijkraadslid Martin Eggert woensdagavond. Het oude gedeelte van de Hoge Bothofstraat is veiliger dan het nieuwe gedeelte. Ook daar wordt te hard gereden, maar er is in elk geval een vrijliggend fietspad. Fietsers worden straks ingezet als verkeersremmende maatregelen, maar daar zijn mensen niet voor. Drempels en verkeerslichten wel.

Actie
Dat er straks ook een bus over de Hoge Bothofstraat rijdt was voor de moeders Mirjam Eilander (37) en Amber Doddema (34) de druppel die de emmer deed overlopen. Tijd voor actie, met een petitie. Het begon uit frustratie, maar we willen er nu ook echt iets mee bereiken. De straat moet veiliger worden. Er wordt nog steeds te hard gereden , zegt Eilander. De petitie is gedeeld op de Facebookpagina van de wijkraad De Bothoven. In een week zijn bijna driehonderd digitale handtekeningen verzameld.

Bij het fotomoment voor de krant wordt direct duidelijk waar Eilander, Doddema en andere buurtbewoners zich zorgen over maken. Een lange rij auto s staat op de Hoge Bothofstraat te wachten om de singel op te rijden. Fietsers passeren de voertuigen aan de linkerkant, maar rijden daarmee recht op het tegemoetkomende verkeer af. Doddema: Levensgevaarlijk. Kinderen die naar De Laares naar school gaan moeten hier dus langs. We rijden hier dagelijks, maar gaan net als veel andere fietsers al over de stoep. We willen dat er in elk geval weer een vrijliggend fietspad komt.

Alles voor Fietsstad 2020, maar onze wijk dan?
Tot voor kort werd er in de plannen voor de Hoge Bothofstraat slechts in een bijzin gesproken over de mogelijke komst van een bus. Dat veranderde toen onlangs vanuit het naastliggende De Laares middelen vrijvielen om de Oosterstraat tot fietsstraat te ontwikkelen.

De gemeente dacht te hebben geleerd van ervaringen in Stadsveld. Daar kwam vorig jaar de buurt in het geweer tegen de verplaatsing van de buslijn naar de fietsstraat Zwering. Lijn 6 naar Stokhorst gaat vanaf 2020 uit het oogpunt van fietsveiligheid dus niet rijden op de Oosterstraat, maar op de versmalde Hoge Bothofstraat. Toen ik dat hoorde, dacht ik: we moeten nu iets doen , zegt Mirjam Eilander. De situatie was al gevaarlijk, maar hoe kun je nu ook nog eens een bus laten rijden op deze straat? Ook woensdag bleek de buslijn een extra pijnpunt. Betrokken buurtbewoner Martin Eggert was verbolgen over het feit dat er wordt geïnvesteerd in een veilige fietsstraat, maar dat er elders een onveilige situatie ontstaat. Alles voor de verkiezing Fietsstad 2020, maar onze wijk dan?

Beleidsmedewerker van de gemeente Christiaan ter Braack toonde zich begripvol. Er zijn al aangepaste schetsen waarbij er een vrijliggend fietspad tussen de kruisingen met de Tweede Bothofdwarsstraat en de singel wordt gemaakt. Ook de op- en afrit naar de singel wordt verbreed voor de bus. Maar buurtbewoners denken niet dat het genoeg is. Ik bespreek dit met de wethouders , aldus Ter Braack. Bij de stadsdeelvergadering op 8 oktober staat het onderwerp op de agenda en wordt de petitie aangeboden.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.