Redactie | Tubantia
Het bedrag is gekoppeld aan een zogenoemde Consolidator Grant van de Europese Onderzoeksraad (ERC). Het onderzoek richt zich op de risico's van het gebruik van bijvoorbeeld zelfrijdende auto's en drones. Stoelinga ontwikkelt een model om een betere afweging van zowel veiligheids- als beveiligingsrisico s te maken.
Waar is de nooduitgang?Stoelinga probeert daartoe twee verschillende vakgroepen bij elkaar te brengen: veiligheid (storingen door onbedoelde ongelukken) en beveiliging (storingen door moedwillige aanvallen door hackers). Het nemen van veiligheidsmaatregelen kan leiden tot nieuwe beveiligingsrisico s ergens anders. En vice versa. Een heel praktisch voorbeeld is het realiseren van een nooduitgang. Deze is van essentieel belang op het moment dat er brand ontstaat, maar tegelijkertijd ontstaat er een nieuwe plek waar kwaadwillenden mogelijk naar binnen kunnen. Beide vakgroepen werken echter met eigen methodes en terminologie.
Drie keer is scheepsrechtMariëlle Stoelinga is sinds 2004 verbonden aan de Universiteit Twente, en werd begin 2018 benoemd tot hoogleraar risicomanagement voor high-tech systemen. Ze is tevens verbonden aan de Radboud Universiteit, als hoogleraar Software Science. Ze deed al twee keer eerder een poging om een Consolidator Grant binnen te halen. De derde keer was het raak.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman