Dat kwam aan het licht na het instorten van een soortgelijke 'bollenvloer' bij de in aanbouw zijnde parkeergarage bij vliegveld Eindhoven, vorig jaar. Testen wezen uit dat ook de veiligheid van het zeven verdiepingen tellende X-gebouw niet gegarandeerd kon worden. Duizenden studenten en docenten kunnen al sinds oktober 2017 het pand niet meer in. De lessen zijn nu elders op de campus.
Gigaklus
Het onderzoek naar de beste methode van versteviging kostte veel tijd. Uiteindelijk werd gekozen voor het plaatsen van ankers in 8000 plastic bollen die verwerkt zijn in de vloeren, en die daarna te vullen met cement. Die gigaklus is nu zo goed als klaar.
In de herfstvakantie rondt de aannemer het werk af. Daarna zijn er twee tentamenweken en die tijd wordt gebruikt om het gebouw weer in te ruimen.
Aansprakelijk
Het herstelwerk kost de hogeschool miljoenen. Windesheim betaalt dat eerst uit eigen zak. De school kan putten uit de reserves. Maar in een eerder stadium heeft Windesheim bouwbedrijf Hegeman al aansprakelijk gesteld. Afgesproken is dat die strijd pas uitgevochten wordt nádat het gebouw hersteld is.
Bouwbedrijf Trebbe was ten tijde van de bouw hoofdaannemer en bouwde het pand samen met Hegeman uit Nijverdal.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay