Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

€˜Meer winkeloppervlakte in centrum van Enschede? Niet doen! €™

395929 van heekplein

Terwijl in de binnenstad de roep klinkt om meer winkels, waarschuwt wethouder Eelco Eerenberg voor overmoed. Mijn leidraad is dat we klaar moeten zijn voor een volgende crisis.

Eelco Eerenberg is nu vijf jaar bestuurlijk verantwoordelijk voor de binnenstad. Bij zijn aantreden als wethouder waren op veel plekken sporen van de economische crisis te zien. Dichtgeplakte etalages zorgden in het Enschedese centrum voor een troosteloze aanblik.

Hoe anders is de situatie nu. Terwijl veel steden nog met leegstand kampen, is Enschede booming. Het zorgt ervoor dat in de binnenstad de roep om meer winkeloppervlaktes steeds luider is te horen. In het stadhuis zijn ze daar niet ongevoelig voor, getuige de opmerking van burgemeester Onno van Veldhuizen in zijn nieuwjaarstoespraak: We denken dwars tegen de trend in aan meer winkels.

RetailvisieHet is een van de zaken die medio deze maand aan de orde komen tijdens discussierondes met winkeliers en andere belanghebbenden uit de binnenstad. Daarvoor worden ook ondernemers uitgenodigd die interesse hebben getoond naar Enschede te komen. De uitkomst speelt een rol bij de retailvisie die het college begin april voorlegt aan de gemeenteraad. Dit nieuwe meerjarenbeleid wordt vervolgens vertaald in bestemmingsplannen.

Nog voordat de discussie goed op gang komt, spreekt wethouder Eelco Eerenberg zich duidelijk uit. Zijn boodschap: Het aantal vierkante meters winkeloppervlakte uitbreiden? Niet doen! Verwacht van hem als het gaat om economische vraagstukken geen spannende uitspraken, zegt de D66-politicus. Als er een volgende recessie komt, moeten we er klaar voor zijn. Dat is mijn leidraad.

Enschede moet leren van het verleden. We hadden gewoon teveel winkelruimte , zegt Eerenberg over zijn beginperiode. Hij begon ermee veel vierkante meters winkeloppervlakte uit de markt te halen. Want schaarste creëert vraag en ook kwaliteit.

Aanloopstraten
Vooral in de aanloopstraten naar het stadshart zijn winkels omgebouwd tot kantoren en woningen. Verder is er meer geld vrijgemaakt voor evenementen in het centrum en de aankleding van de straten verbeterd. Ook als antwoord op internet moeten we consumenten verleiden naar Enschede te komen. Daarvoor moet het schoon zijn in de stad, wat te beleven zijn en worden voorkomen dat ze langs leegte lopen.

Momenteel staan 48 panden leeg, omgerekend 8,3 procent. Dat lijkt veel maar algemeen houden deskundigen een buffer van vijf procent aan voor de broodnodige dynamiek in een binnenstad. Als het gaat om vierkante meters winkeloppervlakte zit Enschede daar met een leegstand van 4,3 procent zelfs onder.

Enschede heeft nog de nodige kleinere winkels te vergeven, maar moet de grote jongens die veel winkelmeters vreten nee verkopen. Zo is een al lang sluimerende interesse van TK Maxx bekend. Dergelijke winkelketens willen veel ruimte op A1-locaties, maar die heeft de stad niet meer in de aanbieding.

Enschede heeft vrij snel het wegvallen van de Bijenkorf met Premark en V&D met Hudson s Bay kunnen opvangen, maar winkelcentrum De Zuidmolen was een heel ander verhaal. Laten we ons dat niet nog een keer aandoen , waarschuwt Eerenberg. Uiteindelijk maakte Decathlon een einde aan de langdurige leegstand in De Zuidmolen.

De komst van deze sportketen lijkt goed uit te pakken. De vraag is of dat ook geldt voor Hudson s Bay. Nog geen jaar na de opening in Enschede kondigde het verliesgevende warenhuis onlangs aan de grootte van de winkels te willen aanpassen.

Afspraak
Eerenberg heeft direct na berichten daarover in de media een afspraak gemaakt. Hij zit binnenkort aan tafel met de bedrijfsleider van de vestiging op het Van Heekplein. Om te horen hoe het in Enschede gaat en of we wellicht iets kunnen betekenen.

Als Hudson s Bay in Enschede ruimte wil afstoten, wordt in het stadhuis de wachtlijst erbij gepakt met ondernemers die interesse hebben getoond voor het Enschedese centrum. Daar moet je, je niet blind op staren, want de belangstelling van de één is serieuzer dan van de ander.

Eerenberg spreekt desondanks van een leuk lijstje , maar het is voor hem geen reden mee te gaan met voorstanders van meer winkeloppervlakte in de binnenstad. Mijn overtuiging is dat we daar niet op moeten inzetten maar op verdere kwaliteitsverbetering.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.