Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Enschedees Say Yeah Motion Media: Muziekproducent die filmmaker werd

400604 899448

Say Yeah Motion Media mag dan vooral bekend zijn als producent van bedrijfsfilms, commercials, webinars (instructie- en cursusfilms voor internet), maar oprichter Jan Eppink (53) begon het bedrijf als muziekproducer.

Rond de eeuwwisseling, in de jaren dat muziekzenders als TMF opkwamen, kwam daar de vraag om videoclips bij. Zonder goede videoclip geen hit , zegt Jan Eppink, die zijn creativiteit aanwendde voor het maken van filmpjes waarop de popartiesten hun nummers spelen. Van videoclips naar de productie van films in een ander genre, was toen nog maar een kleine stap. In 2001 vroeg Urenco, in Almelo, Eppink een bedrijfsfilm te maken, daarna volgden Grolsch en Asito beide zijn nog steeds klant en maakte Say Yeah de omslag naar mediabedrijf.

Heden
Met acht werknemers in vaste dienst maakt Say Yeah nog steeds bedrijfsfilms en video s, al zijn in weinig sectoren de (technologische) veranderingen zo groot als in de mediasector. We verdienen nog steeds de kost, maar moeten er wel meer moeite voor doen dan in de jaren voor de crisis , zegt Jan Eppink.

Dat komt doordat de concurrentie is toegenomen, waardoor de tarieven zijn gedaald. Een film kost nu globaal tussen de 1000 en 10.000 euro, in de jaren voor de crisis waren de budgetten veel hoger. Er zijn nu meer spelers op de markt doordat de apparatuur veel goedkoper is geworden. Vroeger kostte een HD-camera met lens 95.000 euro, nu 15.000 euro. De tarieven zijn sinds de crisis flink gedaald en nooit meer echt bijgetrokken, maar er is gelukkig nu weer werk genoeg.

Urenfabriek
Say Yeah is in zekere zin ook een urenfabriek , zegt Eppink. Door goed te plannen en snel maar professioneel te werken, houden we aan het eind van het jaar toch nog een beetje over. Acht mensen in vaste dienst is best veel in deze sector, waar de meeste productiebedrijven met freelancers werken. Maar het is een bewuste keuze: als je met freelancers werkt, ben je altijd afhankelijk van wanneer die tijd hebben, terwijl wij snel kunnen schakelen als er een klant belt.

Behalve voor de al eerder genoemde Twentse merken werkt Say Yeah voor bedrijven als Wavin, Bolk Transport, Thuisbezorgd.nl en beddenfabrikant Auping. De commercial die we maakten over hun slaaprobot zat laatst nog in Jinek , zegt Eppink.

Je ziet tegenwoordig dat we uit een filmpje wel vijf of zes bewerkingen halen voor plaatsing op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn. Het mooie voor klanten is dat het resultaat van wat wij maken meetbaar is geworden. Je weet precies hoe vaak en hoe lang er naar is gekeken - daar is speciale software voor.

Toekomst
Als je vraagt wat we over tien jaar doen, dan weet ik dat echt niet , zegt Eppink. De ontwikkelingen in deze branche gaan zo ontzettend snel ¦ Een techniek als augmented reality, waarbij door de computer elementen worden toegevoegd aan filmbeeld, is nu populair, maar over een half jaar kan het weer wat anders zijn. Met behulp van AR maakten we trouwens ons best bekeken filmpje ooit: een video voor thuiszorgorganisatie Livio, over oma Truus die Pokemons staat te vangen. Die video ging viral en is wereldwijd 40 miljoen keer bekeken.

Object
De gouden- en platinaplaat voor verkoop van 180.000 exemplaren van de single Het busje komt zo, van het duo Höllenboer, staat symbool voor de tijd dat Say Yeah nog een muzieklabel was. Eppink: Nederland was in 1995 het enige land in West-Europa waar destijds niet Michael Jackson op 1 stond, maar Het busje komt zo.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.