Verkeer
Stuur appje
Zoek

Leerlingen ROC staan in de rij voor keuzevak Nederlands met Gebaren

Gebaren gebruiken om je woorden kracht bij te zetten. We doen het allemaal wel eens. ROC van Twente heeft er een heus vak van gemaakt. Zesentwintig leerlingen Maatschappelijke Zorg niveau 4 volgen sinds kort het keuzedeel 'Kennismaking met Nederlands ondersteund met Gebaren'. Docente Iris Hudepohl en studente Puck van Kessel gaven woensdag 6 oktober uitleg bij 1Twente Vandaag. In woord én gebaar.

'In de rij'

Het is een keuzevak, maar wat Hudepohl betreft zou het vast onderdeel van de lessen moeten worden. In elke mogelijke doelgroep, waar haar studenten straks mee aan het werk gaan, komen mensen voor die moeite hebben om communicatie te begrijpen of te uiten. Omdat ze doof of slechthorend zijn, een taalontwikkelingsstoornis hebben of verstandelijk beperkt zijn. Hudepohl: "De leerlingen stonden in de rij voor dit keuzevak en we konden helaas niet iedereen toelaten. Ik geef de lessen nu samen met Sabine Lansink van Kentalis (zie kader, red.). Ieder van ons kan maximaal 15 tot 20 leerlingen aan, anders wordt het te druk in de klas. Je ben namelijk veel aan het oefenen met elkaar en dan moet je de aandacht er wel bij kunnen houden."

“Studenten en docenten merkten in de praktijk dat er in zorginstellingen veel behoefte is aan deze vorm van communicatie.”

Lagere drempel

Het ROC van Twente heeft dit keuzevak niet zomaar ingevoerd. Er was echt vraag naar: "Studenten en docenten merkten in de praktijk dat er in zorginstellingen veel behoefte is aan deze vorm van communicatie. Het maakt de drempel om met cliënten te praten lager. Bij Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) wordt er gebaard, terwijl je praat. De gebaren ondersteunen je communicatie. Zo kan iemand beter begrijpen of aangeven wat er wordt bedoeld", legt Hudepohl uit.

'Streepje voor bij solliciteren'

Studente Puck van Kessel is blij dat ze heeft gekozen voor dit keuzevak: "Omdat dit de eerste mbo-instelling in Nederland is die dit doet, hebben wij straks een streepje voor bij het solliciteren. Daarnaast is het gewoon heel leuk om te doen. De eerste paar lessen waren nog wel een beetje raar, maar naarmate je elkaar beter leert kennen, wordt het normaler."

Twentse primeur

ROC van Twente ontwikkelde dit vak, maar andere scholen kunnen er ook mee aan de slag: het keuzedeel is opgenomen in de landelijke databank van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), zodat iedere mbo-school in Nederland de kaders van dit nieuwe keuzedeel bij SBB kan vinden en zelf aan de slag kan met de invulling hiervan.

icon_main_info_white_glyph

Kentalis

De lessen worden gegeven door een docent van ROC van Twente, samen met een docent NmG bij Kentalis. Koninklijke Kentalis is een landelijke organisatie die mensen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of communicatief meervoudige beperking hebben. Zo worden vakkennis en niveau geborgd.

Koffie met een koekje?

Inmiddels volgen dus 26 studenten het keuzedeel, waarin ze de basistheorie van Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) leren. Ze kennen basisgebaren op thema's als dagen van het jaar, feest, in en om het huis en dieren. Hudepohl: "Hoe fijn is het dat studenten in de praktijk in ieder geval aan hun cliënten kunnen vragen of iemand zin heeft in koffie met een koekje of om aan te geven hoe mensen zich voelen?" Met het keuzedeel hoopt ROC van Twente de studenten te enthousiasmeren om hierin verder te gaan, bijvoorbeeld door NmG-cursussen te gaan volgen en hier diploma's voor te gaan behalen of om bijvoorbeeld te kiezen voor een vervolgopleiding doventolk.

Verschil met gebarentaal

‘Nederlandse Gebarentaal’ en ‘Nederlands ondersteund met Gebaren’ zijn twee verschillende dingen. Nederlandse Gebarentaal (NGT) zie je op televisie bij de coronapersconferenties. Dit is een erkende taal voor mensen die doof zijn. Bij Nederlandse Gebarentaal wordt er alleen gebaard, niet gesproken. Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) wordt toegepast bij mensen die op wat voor manier dan ook moeite hebben om communicatie te begrijpen of te uiten.

Ook in die vorm van communiceren bestaat wel interesse onder docenten en leerlingen van ROC van Twente, 'maar eerst NmG maar eens goed onder de knie krijgen en mogelijk als vast onderdeel in het lespakket opgenomen zien te krijgen', besluit Hudepohl.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.