Treinvervoerder Keolis wil bodycams inzetten tegen agressieve en gewelddadige reizigers. Dat zegt het bedrijf, nadat vakbonden CNV Vakmensen en BOA ACP maandag
hun zorgen uitspraken over de veiligheid van het treinpersoneel.
De camera s, die op het lichaam van een conducteur worden bevestigd, moeten voorkomen dat treinreizigers zich tegen het personeel keren. Keolis rijdt onder meer op de trajecten Enschede-Zwolle en Oldenzaal-Zutphen. Wanneer het personeel de camera s moet krijgen is nog niet bekend.
Incident in BorneDe veiligheid van treinpersoneel is volgens de vakbonden ernstig in het geding . Onlangs werd nog een medewerker van Keolis in Borne door een reiziger mishandeld. Dat incident leidde tot een bijeenkomst van treinpersoneel en de vakbonden. Tijdens die bijeenkomst bleek dat er veel onvrede is over de manier er met de veiligheid van medewerkers wordt omgegaan , zegt bestuurder Peter de Ridder van CNV Vakmensen.
De medewerkers staan er te vaak alleen voor. Op een kwart van de treinen is naast de machinist zelfs helemaal geen personeel. Daarom willen de bonden naast het gebruiken van bodycams ook meer veiligheidspersoneel op de treinen van Keolis.
Bodycam in andere beroepenOp verschillende plekken, zoals bij de politie, is de bodycam al met succes getest. Omdat het maken van opnames wordt aangekondigd, heeft de camera een de-escalerend effect. Mocht het toch misgaan, dan zorgen de camera s achteraf voor belangrijk bewijsmateriaal. Meer nog dan beveiligingscamera s die al in de trein hangen , zegt Wouter Jongman van BOA ACP. Want die registreert vaak geen geluid. Terwijl agressie toch vaak verbaal begint.
Preventieve maatregelenNa het incident in Borne vroeg Keolis-bestuurder Emile Broersma om een breder reisverbod te kunnen uitdelen aan vandalen en agressieve treinreizigers, maar volgens de vakbonden is dat niet genoeg. De Ridder: Keolis presteert goed, want de treinen zitten vol. Maar op het gebied van veiligheid presteren ze onder de maat. Het lijkt een sluitpost te zijn van de begroting en dat mag niet. Daarom moeten Keolis en de provincie voor meer veiligheid zorgen. Dat begint met preventieve maatregelen, zoals camera s en meer personeel.
Ondanks dat de vervoerder bodycams wil invoeren, zegt Keolis de signalen over de onveilige situaties in de treinen
niet te herkennen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay