Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Elektrische auto ontploft zomaar in Enschede, staat ons dat vaker te wachten?

417099 Schermafbeelding 2019 05 23 om 080512

Wat een paar uur eerder nog een gloednieuwe BMW i3 was, ligt deze woensdagochtend als een zwartgeblakerd karkas op de parkeerplaats bij dealer Broekhuis Oost in Enschede. Er is nauwelijks nog een auto in te herkennen. Het elektrische voertuig is door een spontane ontploffing van het batterijpakket in vlammen opgegaan.

Vestigingsdirecteur Ronald van Wolfswinkel van BMW-dealer Broekhuis Oost nabij invalsweg Zuiderval in Enschede instrueert zijn personeel op de parkeerplaats bij het autobedrijf. De showroom is onbruikbaar omdat de zelfontbrandende I3 ook twee andere auto s beschadigde en bovendien voor een laag roet op de andere voertuigen heeft gezorgd. De brand ontstond even na half twee in de nacht.Het is dat de brandweerkazerne op 100 meter van het autobedrijf ligt, anders was de schade nog groter geweest.

Geen lonkend perspectief
Een elektrische auto die zomaar in de fik vliegt. Bepaald geen lonkend perspectief voor automobilisten die een elektrische auto hebben aangeschaft of dat overwegen te doen. Maar nieuw is het fenomeen niet geeft Edwin Remijn, directeur van Broekhuis Oost, te kennen.

Kijk het maar eens na. Tesla s die spontaan in brand vliegen, het gebeurt vaker. Ga het maar eens navragen bij de autofabrikanten , adviseert hij. BMW Nederland is echter voorzichtig in het commentaar. We onderzoeken samen met de autoriteiten wat de precieze oorzaak van het incident is geweest , meldt een woordvoerder desgevraagd.

Breda
Toeval of niet: op 25 maart van dit jaar ging bij een dealer in Breda ook al een BMW spontaan in vlammen op. De brandweer zag zich toen genoodzaakt deze peperdure BMW i8 in een grote bak water onder te dompelen, om het vuur te blussen. Dat was niet nodig bij de brand in de Enschedese showroom. De relatief kleine i3 van Broekhuis stond in de showroom aan de lader, bevestigen vestigingsdirecteur Van Wolfswinkel en regiobaas Remijn. Dat is wel een dingetje. De brandweer adviseert apparaten met lithiumbatterijen niet s nachts op te laden , zegt Ymko Attema, teamleider bij het kenniscentrum van Brandweer Twente. Dat is omdat zo n batterij instabiel kan worden, bijvoorbeeld omdat hij een keer een tik heeft gehad omdat hij een keer is gevallen.

Maar volgens BMW kunnen de accu s van alle elektrische BMW s veilig s nachts opgeladen worden met gekwalificeerde apparatuur. En voor het opladen in de showroom zijn richtlijnen, maar welke deze zijn meldt BMW niet. Wel zegt de fabrikant: Het risico van brand met elektrische auto s is niet anders dan met traditionele auto s, eerder lager.

Ook het Verbond van Verzekeraars houdt het er bij monde van woordvoerder Oscar van Elferen op dat spontaan ontbrandende elektrische auto's vooralsnog een zeldzaamheid zijn. Zeker in het licht van de 4.359 autobranden die in 2018 werden geclaimd bij assurantiebedrijven. Harde cijfers over elektrische auto s die in brand vliegen, zonder dat er sprake is van menselijk handelen, heeft hij echter niet.

Toename incidenten
Toch ziet brandweerman Attema met de toename van het gebruik van lithium-ionbatterijen, ook een stijging van het aantal incidenten met deze batterijen. Of het nu gaat om smartphones, powerbanks of elektrische fietsen. Het gedrag van een instabiele lithiumbatterij is onvoorspelbaar, zegt Attema. Het kan letterlijk met een sisser aflopen, een ontploffing veroorzaken of een ontbranding. En die kan dan ook nog eens steeds opnieuw beginnen. De auto bij Broekhuis brandde in één keer uit. Dat was ons geluk.

De vraag is vervolgens hoe de batterij van een gloednieuwe auto instabiel kon worden. Volgens Petra de Jongh, hoogleraar anorganische materiaalkunde aan de Universiteit Utrecht, is er waarschijnlijk sprake van meerdere factoren. Een batterij is in principe veilig. Maar inherent aan het kleine volume waarin zoveel energie wordt opgeslagen, is er een kans dat het kan ontploffen of verbranden , aldus De Jongh.

Ook zij geeft mechanisch geweld aan als een mogelijke oorzaak. Een klap, schok, buigen. Er kan even iets misgaan, wat vervolgens een sneeuwbaleffect veroorzaakt. Zo n battery pack van een auto bestaat namelijk uit meerdere aan elkaar gekoppelde batterijen.

Innovatief product
Attema en De Jongh geven beiden aan dat een battery management system (BMS) moet zorgen voor het veilig laden. Dit is software die zowel in de batterij als in het laadpunt aanwezig is. Het zou mooi zijn dat zo n BMS een instabiele batterij zou herkennen , zegt Attema.

Maar , zo voegt De Jongh toe, zo n BMS houdt alleen het héle battery pack in de gaten. Niet de verschillende batterijen in zo n pack. Maar ook volgens de hoogleraar is de spontane ontbranding van auto s een zeldzaamheid. Al sluit ze niet uit dat een batterijfabrikant een nieuwe batterij op de markt brengt, die nog onvoldoende is getest. Het is een innovatief product. De ontwikkelingen gaan snel , zegt ze. Maar ga er maar van uit dat BMW nu heel druk is met onderzoek hoe dit is gebeurd.

Attema heeft intussen wel wat adviezen voor eigenaren van batterijauto s: Laad ze vooral op in de open ruimte. En als het toch s nachts thuis onder carport gebeurt, plaats dan in ieder geval een rookmelder. Opladen in een parkeergarage raadt Attema sowieso af.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Leo van Raaij
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.