Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Onderzoek naar privacy rond aanvraag bijstandsuitkering in Enschede

426790 money 515058 1920 1

De klachtencommissaris en de functionaris gegevensbescherming van de gemeente doen onderzoek naar de wijze waarop Enschede omgaat met medische gegevens rond de aanvraag van bijstandsuitkeringen.

De ervaringen van een 38-jarige vrouw uit Enschede met ambtenaren van Werk en Inkomen leiden tot een onderzoek naar de werkwijze van deze gemeentelijke afdeling rond het opvragen van medische gegevens bij bijstandsdossiers. De klachtencommissaris en de functionaris gegevensbescherming van de gemeente Enschede houden deze werkwijze gezamenlijk tegen het licht.

Alleenstaande moeder
Dat meldt klachtencommissaris Ninke van der Kooy in een mail aan de Enschedese vrouw. Die wil anoniem blijven. De vrouw, een alleenstaande moeder, heeft vanaf oktober 2018 maandenlang contact gehad met de afdeling Werk en Inkomen over haar aanvraag van een bijstandsuitkering. Tijdens deze procedure heeft de afdeling Werk en Inkomen de vrouw meerdere keren telefonisch en per mail verzocht haar medische dossier inclusief medicijnlijst te overleggen.

De functionaris gegevensbescherming van de gemeente heeft nu geoordeeld dat de ambtenaren haar niet om deze privacygevoelige gegevens hadden mogen vragen. Zo was de schriftelijke correspondentie met de vrouw over de opgevraagde medische gegevens niet in lijn met de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Boete
In het uiterste geval riskeert de gemeente een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens, zo blijkt uit een mailwisseling tussen de functionaris en Rene Beunders van de Stichting Sociaal Hart Enschede. Beunders staat de vrouw met advies terzijde.

Andere signalen
Het is niet alleen de ongeoorloofde werkwijze in het geval van de 38-jarige vrouw die nu resulteert in het onderzoek van de klachtencommissaris en de functionaris gegevensbescherming. Ook andere signalen zijn aanleiding geweest de werkwijze van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Enschede tegen het licht te houden.

Klachtencommissaris Ninke van der Kooy zegt daar desgevraagd niet nader op in te kunnen gaan. Daar is het nog te vroeg voor. We hebben inmiddels een onderzoeksopzet geformuleerd en leggen die voor aan de gemeente. Het is vervolgens aan de gemeente daarop te reageren.

Dit is laakbaar, goed dat er onderzoek komt. Maar het gezamen­lijk optrekken verbaast me
René Beunders, Stichting Sociaal Hart Enschede

Klachtenprocedure
Klachtencommissaris Van der Kooy neemt de uitkomst van het onderzoek mee in de klachtenprocedure die de vrouw in kwestie naar aanleiding van de afhandeling van haar bijstandsdossier tegen de gemeente Enschede aanspande.

De klachtzaak van de alleenstaande moeder is tweeledig en behelst behalve het ongeoorloofd opvragen van het medisch dossier, de drie afwijzingen van de aanvragen van een bijstandsuitkering en de onderliggende motivatie van de gemeente. De vrouw zegt de procedure met vertrouwen af te wachten.

Kanttekening
Beunders van Sociaal Hart is blij met het aangekondigde onderzoek. Maar hij plaatst ook een kanttekening. Ik ben wel verbaasd over het gezamenlijk optrekken van de klachtencommissaris en de functionaris die gaat over de persoonsgegevens. Die hebben toch gescheiden verantwoordelijkheden en bevoegdheden, zeker waar het gaat om de laakbare werkwijze van de gemeente in deze kwestie.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.