Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Rob zet alle decors van de Reisopera in de verf

432718 rob van putten

Geen opera is hetzelfde. Maar al sinds 1997 hebben alle producties van de Nederlandse Reisopera een gemeenschappelijk kenmerk. De opera s voltrekken zich vrijwel allemaal in een decor dat door Rob van Putten is geschilderd.

Of het nu op Gaudi geïnspireerde mozaïeken zijn, marmeren zuilen, verweerde gevels, wanden vol betonrot, politiebureaus, kapsalons, parketvloeren of versteende eilanden: het is allemaal schilderwerk van Rob van Putten. Hij is er zelf bescheiden over. De decors waren er zonder de metaalafdeling, de timmerwerkplaats en zijn beeldhouwende compagnon Tom Rosenboom nooit geweest, zegt hij. Maar hij moet toegeven, als je zijn aandeel weglaat, hou je kleurloos triplex, hout, gips en piepschuim over.

Het is niet zo dat hij als kleine jongen in het Brabantse Vessem al zo n beroep overwoog. Na worsteling met het voortgezet onderwijs tekende hij op zijn zeventiende voor zes jaar bij de marine. Direct wist hij al dat dit niets voor hem was, het kostte niettemin ruim drie jaar om fatsoenlijk onder het contract uit te komen. Daarna de verpleging in, maar drie jaar in psychiatrisch ziekenhuis Coudewater deed hem inzien dat ook dit leven hem geen vreugde zou brengen. Hij fotografeerde dusdanig, dat hij op advies van een vriend naar een kunstacademie zocht met een studierichting fotografie.

Vuurwerkramp Als ze hem in Breda hadden aangenomen, hadden we in Twente nooit van Rob van Putten gehoord. Maar dat was niet het geval. In 1981 kon hij wel op de AKI beginnen. Hij kwam vrij snel Klaas de Poel tegen die hem introduceerde als figurant bij Opera Forum. Dat leverde een liefde voor theater op die nooit meer is overgegaan. Met figureren heeft hij zijn studie kunnen financieren. Na de AKI (monumentale vormgeving, vrije grafiek), deed hij de vormgeving van diverse eigen producties van Theater Concordia, was er licht- en geluidtechnicus. Ontwierp en maakte decors voor o.a. Amsterdams Kleinkunst Festival en Zomeropera Alden Biesen in België. Bij de vuurwerkramp ging zijn atelier in vlammen op. Het decor dat op reis zou gaan met Adèle Bloemendaal was weg en dat van King Arthur van Barok Opera Amsterdam ook. Maar dat laatste verving hij handig door pijlsnel allerlei stellingkasten en pallets bij Overtoom Den Dolder te bestellen.

Kijkdoos
Hij geeft teken- en schilderlessen vooral aan kinderen, maakt eigen werk, maar de meeste tijd gaat op aan de Nederlandse Reisopera. Mooi werk vindt hij om een maquette van formaat kijkdoos uit te vergroten tot het decor dat het moet zijn. Dat betekent de binnengekomen afmetingen met factor 25 vermenigvuldigen.

Het is niet zo dat hij bij elke opera trots naar zijn werk gaat zitten kijken. Sterker nog, de eerste jaren durfde hij de voorstellingen nauwelijks te bezoeken. Dat is inmiddels wel over. Hij is fier op het feit dat de Barbier van Sevilla hernomen gaat worden. Een cadeau, dat het decor waar drie maanden aan is gewerkt opnieuw op reis gaat.

Er staat een door hem gemaakte bronzen tafel in het Van Heekpark. Als slachtoffer van de vuurwerkramp exposeerde hij een enorm doek genaamd Phoenix in het Rijksmuseum Twenthe. Dit najaar is er zoals het er nu naar uitziet een eigen expositie in de Performance Factory. En misschien zijn daar wel een paar decorstukken te zien ook.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.