Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

XR-lab in Enschede: spectaculaire ontwikkelingen op gebied van extended reality

442582 xr lab

Het moet de bakermat worden voor spectaculaire ontwikkelingen op het gebied van extended reality. Want het vandaag te openen XR-lab is niet alleen bedoeld voor de studenten en onderzoekers van hogeschool Saxion.

Michel Hasselerharm | Tubantia

Er staat een jongen midden in de ruimte. Met een beetje vreemde bril. Hij lijkt iets op te scheppen en weg te gooien. Wat en waar naartoe is volstrekt onduidelijk. Verderop staat er nog zo een. Maar die doet niet veel. Hij lijkt vooral een beetje voor zich uit te dromen. Opgegaan in een eigen wereldje. Welkom in het nieuwe XR-lab van hogeschool Saxion. Een droom die uitkomt? Ja, een beetje wel , zegt Matthijs van Veen, docent Creative Media and Game Technologies en mede-initiatiefnemer van het lab.

XR staat voor extended reality. De verzamelnaam voor virtual reality, een digitaal gecreëerde schijnwerkelijkheid, en augmented reality, een alternatieve werkelijkheid die als het ware over een bestaande omgeving wordt neergelegd. Nee, Nederlandse woorden zijn er niet voor, zegt Van Veen. Maar er zitten hier ook veel internationale studenten. Dus Engels is sowieso de voertaal.

Rekenkracht
Het lijkt en klinkt allemaal vrij futuristisch: een bril opzetten en dan pardoes een uitgebreide werkelijkheid binnenstappen. Dat is het en tegelijk ook weer niet , zegt Van Veen. In de jaren tachtig, met de opkomst van spelcomputers als Nintendo, bestond het al. Maar toen was de kwaliteit van de brillen niet best. De rekenkracht die er voor nodig was, was ook nog beperkt. Bovendien waren ze bijna onbetaalbaar.

Sinds een paar jaar ligt dat anders. Nu is XR overal om ons heen. Met name in het bedrijfsleven raakt het meer en meer ingeburgerd. Je kunt namelijk een situatie creëren die in de werkelijkheid niet te realiseren valt. Je kunt iemand middenin een brandend huis plaatsen. Ideaal voor veiligheidstrainingen.

De mogelijkheden lijken onbegrensd. Bijvoorbeeld ook bij verouderde machines, die nog steeds in gebruik zijn maar waarvan de kennis voor onderhoud grotendeels verdwenen is. Via een VR-bril kun je ter plekke stap voor stap de vereiste handelingen laten zien, zodat elke technicus het onderhoud kan doen. Het waren die mogelijkheden die maakten dat ze zo n twee jaar geleden bij de herintroductie van de bril bij Saxion beseften dat ze erbij moesten zijn. We hebben toen ook heel snel zo n nieuwe generatie VR-bril aangeschaft , zegt Van Veen.

Te experimenten

Maar Saxion wil meer. De hogeschool wil voorop lopen. Vooral als het gaat om de technische ontwikkeling. Daarvoor was behoefte aan een ruimte om te experimenten, te prototypen en kennis uit te wisselen . Die werd gevonden aan het Ariënsplein, in het vroegere ziekenhuis Stadsmaten dat nu voor Saxion het centrum van innovatieve ontwikkelingen moet worden. Sinds september is het 400 vierkante meter grote lab al in gebruik. Vandaag wordt het officieel geopend.

Overdag zal het lab vooral het domein voor studenten zijn. En in de avond gaan we diverse activiteiten houden, om zo een soort XR-gemeenschap te creëren. Van Veen hoopt dat bedrijven zich er ook bij aan willen sluiten. Bijvoorbeeld door de studenten uit te dagen oplossingen te vinden voor problemen rond de ontwikkeling en het gebruik van virtual reality. Er zijn zoveel toepassingsmogelijkheden. Voor entertainment, maar ook voor het vinden van oplossingen voor allerlei serieuze vraagstukken.

Horror Circus
In het lab wordt al aan diverse concrete projecten gewerkt. Zoals Kunstwerken in control , waarbij een systeem wordt ontwikkeld voor controle en onderhoud van bruggen. Beelden die met een drone worden gemaakt worden digitaal bewerkt, zodat van afstand eventuele gebreken kunnen worden geconstateerd, maar ook op tijd kan worden gezien dat er onderhoud nodig is. In het andere project, het Horror Circus, staat een kinderboek van Enschedeër Bob Jan ten Cate centraal. Het Griezelcircus moet de basis vormen voor het scheppen van een droomwereld waarin kinderen straks kunnen ronddwalen.

De ontwikkelingen gaan zo snel dat Van Veen het moeilijk vindt te voorspellen hoe lang het nog duurt voordat de nieuwe generatie VR-brillen ook op grote schaal in onze huishoudens te vinden zijn. Hij houdt het op zo n anderhalf jaar. Het is in ieder geval dichterbij dan de meeste mensen denken. Of de virtuele wereld straks niet meer is te onderscheiden van de werkelijke? Er zullen altijd beperkingen aan blijven zitten. Het heet niet voor niets virtual reality. Maar het gaat wel heel dichtbij komen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.