Twente Airport heeft vorig jaar een verlies geboekt van ruim één miljoen euro. Niet eerder was het verlies van de luchthaven bij Enschede zo groot. Onder meer het geruzie met de inspectie over de Boeings 747, de landelijke maatregelen rondom stikstof en een subsidie die is stopgezet, hebben geleid tot de verliezen.
RTV Oost meldde twee weken geleden al dat het verlies van Twente Airport over 2020 in de tonnen liep, maar de luchthaven wilde toen nog niet zeggen hoe groot het verlies precies was. Uit de jaarstukken van Twente Airport blijkt dat het tekort 1.084.455 euro bedraagt.
De luchthaven ligt al langer in de clinch met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de Boeings 747 van Lufthansa die er geparkeerd staan. Aankomende donderdag dient er een kort geding tussen beide partijen.
De drie Boeings van Lufthansa die er nog geparkeerd staan, moeten voor eind juni vertrokken zijn. Na die datum mogen de toestellen alleen nog opstijgen als Twente Airport grote veranderingen heeft doorgevoerd, onder meer aan de taxibanen. Volgens de luchthaven redt ze het doorvoeren van die veranderingen nooit voor eind juni.