Historische stadswandeling door oorlogsverleden Enschede: Doe mee!
Enschede
Video
Radio

Diesel- en benzineauto’s komen straks binnenstad niet meer in

Alle bestel- en vrachtverkeer mag over vier jaar alleen de binnenstad inrijden als het geen uitlaatgassen uitstoot. Onder andere bevoorrading, pakketbezorging, vuilnisophaaldiensten mogen alleen met elektrisch- of waterstof aangedreven voertuigen het stadserf in. Die maatregel is de voorbode voor wat ons te wachten staat in 2030: een emissieloze binnenstad.

Alle diesels en benzineauto's eruit

De ambitie van Enschede volgt de landelijke trend en het tempo. “We laten op tijd zien waar we naar toe willen. Je komt over negen jaar het stadserf niet meer in met een diesel- of benzinevoertuig. Dit is een reëel tempo”, vertelt wethouder Jurgen van Houdt in 1Twente Vandaag. Hij wordt de komende jaren waarschijnlijk geholpen door de ontwikkelingen op vervoersgebied dat de komende jaren toch al overschakelt naar emissieloze voertuigen.

Binnen de singel

Maar het verhaal van Van Houdt gaat nog veel verder. Afgesproken is ook dat het logistieke verkeer dat op fossiele brandstoffen rijdt in 2030 niet meet welkom is in het gehele binnensingelgebied.

icon_main_quote_red_glyph

Je komt over negen jaar het stadserf niet meer in met een diesel- of benzinevoertuig

Wethouder Jurgen van Houdt

Dampende vrachtauto's

Hoe Enschede er dan over negen jaar uitziet? “Nog mooier, nog groener, aantrekkelijker en leefbaarder”, somt Van Houdt op. “Voor coronatijd dronken we op terrassen een biertje met een dampende vrachtwagen naast je. Dat is niet meer van deze tijd. We willen minder en geen vervuilend verkeer.”

Leefbaarheid en verkeersveiligheid trekken samen op in de binnenstad. “Daar hebben we nu problemen mee, het is te druk. Bezoekers komen naar onze stad om te funshoppen. Dan is het vervelend als er auto’s rondrijden. Dus willen we ook de druk op de ruimte weghalen.”

icon_main_info_white_glyph

Afspraken

Het idee voor een emissieloze binnenstad komt niet zomaar uit de lucht vallen. Al in 2014 werden afspraken gemaakt met het bedrijfsleven om de levering van goederen in de binnenstad CO2-vrij te maken. Die werden bekrachtigd door de ondertekening van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek.

In het landelijk klimaatakkoord spraken de grootste gemeenten in Nederland in 2019 af om een Zero emissie-zone voor logistiek vervoer in te stellen. De maatregelen die Enschede nu wil nemen zijn een direct gevolg van de afspraken die eerder zijn gemaakt.

Bakfietsen

Eigenlijk is de eerste stap al gezet door de scooters uit de binnenstad te weren. De eerstvolgende stap is een strakker regiem voeren op het inkomend verkeer. “Moet je daar zijn? Heb je een geldige reden? Kan de levering van goederen ook met bakfietsen of straks misschien wel met drones?”, aldus de wethouder die een stop gaat zetten op overbodig verkeer op het stadserf.

Besluit gemeenteraad

Het plan van het College van Burgemeester en Wethouders is al naar de gemeenteraad gestuurd die waarschijnlijk in juni een besluit neemt over het toekomstig beeld van de binnenstad.