Enschede

Enschedese brouwerij Stanislaus Brewskovitch gaat de grote biermerken voorbij met vier prijzen

Brouwerij Stanislaus Brewskovitch heeft tijdens de Dutch Craft Beert Challenge maar liefst vier prijzen in de wacht gesleept. Daarmee heeft de Enschedese microbrouwerij van alle deelnemende brouwerijen de meeste medailles gewonnen.

455777 965351
Jantien Bussink | Tubantia

âTwee keer goud, een keer zilver, een keer bronsâ, somt Rocco Chin van stadsbrouwerij Stanislaus Brewskovitch op. âEcht ongelofelijk. Bavaria pakt twee medailles, Brand eentje, Amstel eentje, Hertog Jan eentje. En wij gewoon vier! Een medaille winnen is al bijzonder.â

In de wandelgangen
âWe hadden in de wandelgangen al gehoord dat we in de prijzen waren gevallen. En daar waren we al hartstikke blij mee, want dit is echt een grote en prestigieuze wedstrijd. Maar dat vier van onze bieren in de prijzen zouden vallen.. dat overtreft al onze verwachtingenâ,

Ieder bier een eigen verhaal
De bieren van de Enschedese microbrouwerij hebben klinkende namen als âAll Blackâ, âToontje Lagerâ, âTUKR.â of Sambal Bijââ. En aan ieder bier hangt een eigen verhaal.

âWe zijn de brouwerij in 2015 begonnen en in 2016 hebben we de eerste drie bieren gelanceerd. Waar onder dus de All Black. Een stout bier gebrouwen met hop uit Nieuw Zeeland. De naam All Black verwijst naar een Nieuw Zeelands Rugbyteam. In al die jaren zijn we blijven schaven aan het recept. Met een gouden medaille als resultaat.â

Van de Enschedese brouwerij vielen verder de bieren Cappu Dei Capi (goud), Barry Weizen (zilver) en het triple blond biertje Triple Rock Church (brons) in de prijzen.

De Challenge
De Dutch Beer Challenge is een jaarlijkse Nederlandse bierwedstrijd, dat tegelijkertijd een platform is voor Nederlandse brouwers waar zij kunnen netwerken en hun producten kunnen promoten. De ingezonden bieren voor de wedstrijd - voor Stanislaus Brewskovitch waren dat er zes - worden door internationale bierexperts beoordeeld. Voor de wedstrijd worden 650 brouwerijen aangeschreven om een of meerdere bieren in te zenden.

In de vakjury van de Dutch Beer Challenge zetelen internationale en Nederlandse bierexperts. Brouwerijen die zich inschrijven kunnen rekenen op een grondige analyse van hun bier. Bieren die gelauwerd worden met een medaille kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. Daarnaast is de Dutch Beer Challenge de uitgelezen kans om hun netwerk uit te breiden en innovatieve ideeën op te doen.

De bekendmaking van de prijzen verliep dit jaar wel anders dan anders. Want een bijeenkomst voor alle genomineerde brouwers in Rotterdam met een glamoureuze uitreiking zat er dit jaar vanwege de uitbraak van het coronavirus niet in. Die bijeenkomst wordt nog ingehaald. De bekendmaking van de prijzen verliep dit jaar via een livestream.

De bieren die zijn gelauwerd met een gouden medaille dingen mee naar de titel âBeste Bier van Nederlandâ. Die verkiezing is half mei.

Onzekere tijden

Het winnen van deze prijzen heeft ook een bittere bijsmaak. Want hoe succesvol de brouwerij ook is, door het stilleggen van de horeca in verband met coronacrisis staat ook de stadsbrouwerij voor een grote uitdaging. Inkomsten uit feesten, festival of de eigen pub in de brouwerij in de voormalige Menistenkerk aan Stadsgravenstraat vallen immers helemaal weg. âWe verdienen gelukkig nog wel wat via de verkooppunten en online bestellingen. Maar het houdt niet overâ, zegt Chin.

âWe zijn een startende onderneming en hebben nog niet zoân grote buffer opgebouwd. Alle inkomsten zijn belangrijk, ook om te groeien en nieuwe brouwsels te financieren. Dat we nu bevroren zijn is een catastrofe. Het ging juist zo goed. We hadden ons net in de top 20 van bekende brouwerijen binnen geworsteld. Gelukkig helpt het winnen van deze prijzen enorm bij het bouwen aan onze naamsbekendheid. En we gaan overleven, dat weet ik zeker. â

Creatief
Gelukkig zijn de heren van de brouwerij creatief. âWe hebben bijvoorbeeld voor het allereerste moment dat bijeenkomsten weer helemaal mogen een feest gepland. Voor een vaste entreeprijs bier drinken, eten en muziek erbij. Rize of the Fenix Fest hebben we het genoemd. Dat is al uitverkocht. En ook stellen we bierpakketten samen iedere vrijdag zes verschillende bieren in een pakket. Dit zijn toch initiatieven waarmee we het proberen te redden.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Annina Romita