Enschede

Eigen bezorgservice Grolsch zet kwaad bloed bij Twentse supermarkten: ‘Niet netjes’

De nieuwe Grolsch-service, waarbij de brouwer zelf kratjes bier aan huis bezorgt in Twente, zet kwaad bloed bij supermarkten in deze regio. âFraai is het allemaal niet.â

Joost Dijkgraaf | Tubantia

âIk zal me zacht uitdrukken: dit heeft geen enkele zin.â Eigenaar Rob Loomans van Albert Heijn in Hellendoorn windt er geen doekjes om: de nieuwe thuisbezorgservice van Grolsch is niet met gejuich ontvangen in supermarktland. Radjen Lochan (drie Jumboâs in Enschede) noemt de actie âniet netjesâ. Collega Tijn Leussink (zeven Jumboâs in Twente) wil er niet te veel over kwijt, maar zegt dat het âtoch geen enorm succes wordtâ.

Wat is er aan de hand? De bierbrouwer uit Enschede begon vorige week vanwege de coronacrisis met een tijdelijke bezorgservice aan huis. Consumenten konden via een speciale site rechtstreeks bier in Boekelo bestellen, om het een dag later gratis aan huis bezorgd te krijgen. âWin-winâ, noemde Grolsch de situatie, omdat zo meer mensen binnen kunnen blijven en Grolsch-medewerkers weer werk hebben.

Overgeslagen

Consumenten in Twente reageerden online heel positief op de actie. In supermarktland is de stunt van Grolsch anders ontvangen. Dat verkoopkanaal wordt ineens overgeslagen in deze toch al onzekere tijden. Terwijl er daar helemaal geen problemen waren met de bierverkoop.

Radjen Lochan: âEr zijn ergere dingen op dit moment, maar fraai is het allemaal niet. Ik snap het ook niet. De horeca valt stil voor Grolsch, daar hebben ze een probleem. Maar wij supermarkten verkopen net zo veel bier als normaal. Dat een producent dan ineens zelf gaat bezorgen, ons kanaal overslaat en concurrent wordt, dat is gewoon niet netjes.â

Bovendien, zo zegt collega Loomans, welk voordeel wordt er nou eigenlijk mee behaald voor de consument? âVan bier alleen kun je niet leven. Er komt dus automatisch een tweede moment bij voor de logistiek. Mensen moeten alsnog naar de supermarkt voor droge worst, chips of wat anders. Dit heeft totaal geen effect.â

Paar duizend kratten
Grolsch benadrukt dat de bezorgservice een tijdelijke actie is, speciaal opgezet in crisistijd. Het is na de eerste week een succes. âHet loopt lekker doorâ, reageert woordvoerder Koert van ât Hof. âMaar in absolute volumes gaat het om kleine aantallen. We hebben het over een paar duizend kratten, terwijl we er op jaarbasis miljoenen maken.â

De brouwer ontving zelf ook meerdere telefoontjes van verontruste afnemers uit slijterijen en supermarkten. âNegen op de tien klanten begrijpt het na onze uitlegâ, zegt de Grolsch-woordvoerder. âWe willen niet concurreren. Dit is een service voor onze klant, die in deze tijd minder graag de deur uitgaat.â Dat supermarkten zelf ook thuisbezorgen, doet daar volgens hem niets aan af.

De bezorging van de Grolsch-kratten wordt gedaan door drankengroothandel De Klok, normaal gesproken leverancier aan sportclubs en horeca. Die medewerkers zaten vrijwel zonder werk na het besluit om alle horeca droog te leggen. Van ât Hof: âOnze mensen wilden graag weer aan het werk. Het gaat ook niet om de omzet, we verdienen hier niet aan.â

Wel de lusten, niet de lasten

Toch blijft het volgens de supermarktbazen een niet al te chique oplossing, juist in deze tijd. Lochan: âKleine ondernemers en restaurants die dicht moeten, beginnen ook met bezorging. Die moeten ook wel, en die initiatieven juich ik van harte toe. Maar Grolsch?â

De bezorgdienst rijdt van maandag tot en met vrijdag en bezorgt bij postcodes in deze regio die beginnen met een 7. Lege kratten worden niet retour genomen. Ook dat schuurt, vindt Lochan. Supermarkten moeten de kratjes dan alsnog retour nemen en hebben zo alleen de lasten (emballage) maar niet de lusten. Lochan: âWant dat kost gewoon geld.â

AH-collega Loomans: âBier is een serviceproduct waarop we al amper winst maken. Maar het is wel een stuntartikel dat mensen naar de supermarkt trekt. Ik lig hier niet wakker van, zeker nu niet, maar chique is anders.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Carlo ter Ellen DTCT