Enschede

Zo wordt in Twente gewerkt aan ’s wereld eerste onbemande hulpvliegtuig

Wings for Aid, de ontwikkelaar van de naar eigen zeggen eerste drone voor transport voor hulpgoederen, is neergestreken op Twente Airport.

460564 01 Persfoto Wings for Aid Twente Airport 270520 Copyright Wings for Aid
Wilco Louwes | Tubantia

Het van oorsprong Hilversumse bedrijf huurt er komende maand een shelter om samen met de universiteiten van Twente, Delft en Eindhoven een prototype van de hulpdrone door te ontwikkelen.

âWereld red je niet met honderd dozen hulpgoederenâ

Hoe kun je een rampgebied of oorlogsgebied zo snel, veilig en efficiënt mogelijk van hulpgoederen voorzien? Die vraag gaan Wings for Aid en de drie universiteiten beantwoorden. Uitgangspunt is het gebruik van zelfsturende vliegtuigen, ofwel drones. âVooral in bergachtige gebieden en conflictgebieden is dat een uitkomstâ, zegt directeur Barry Koperberg van Wings for Aid.

Zijn bedrijf werd ongeveer vier jaar geleden opgericht en kreeg al snel steun van de overheid. De volgende stap is het optimaliseren van het prototype. Een project met een torenhoge ambitie. Koperberg: âDit kan je niet kleinschalig uitvoeren. Het moet groot. De wereld redden, doe je niet met honderd dozen met hulpgoederen.â

In Twente wordt de automatische piloot omgebouwd

Woensdagochtend landde het prototype, een propellervliegtuig van Sloveense makelij, op de luchthaven. Een ervaren piloot zette het toestel aan de grond. In de shelter naast vliegtuigsloopbedrijf AELS wordt namelijk de automatische piloot zo aangepast, dat het voertuig zelfstandig kan vliegen. De eerste testvluchten zijn nog met een piloot. âMaar geef ons een half jaar en hij vliegt uit zichzelfâ, zegt Koperberg. Het is ongewis of het (onbemande) vliegtuigje ook veel boven Twente te zien zal zijn. De uitvoerige testen worden in Zwitserland uitgevoerd, al sluit Koperberg een langer verblijf op Twente Airport niet uit.

Testen op basis van waargebeurde rampen
Wings for Aid wil het droppen van hulpgoederen met drones mogelijk maken. De werking van de drone wordt getest door waargebeurde rampen te simuleren, zoals de aardbeving op het Indonesische eiland Sulawesi in 2018. âOp de normale manier, met hulptransporten over land, duurde het tot vier weken om sommige gebieden te bereikenâ, vertelt universitair docent Martijn Mes. âMet drones ben je veel sneller ter plaatse. Bovendien bestaan de kosten van hulptransport voor 80 procent uit logistiek en 20 procent uit de goederen. Als je de logistieke kosten kan beperken, blijft er meer over voor de hulpgoederen.â

Moederschip stuurt een zwerm drones aan

De hulp die de Universiteit Twente biedt, bestaat onder meer uit het simuleren van hulptransporten en de communicatie tussen drones onderling. De toekomstige hulpdrones zien er namelijk niet uit als het prototype. âJe wil vliegtuigen waarin je makkelijk goederen kan inladen. Een cockpit is dan ook niet meer nodigâ, zegt Mes. Wel kan het prototype een voorbeeld zijn van een âmoederschipâ, een vliegend controlecentrum dat een zwerm van hulpdrones aanstuurt. âDie drones maken elk hun eigen keuze en geven elkaar informatie over bijvoorbeeld gevaarlijke situaties. In de wetenschap dienen mierenkolonies of vogelzwermen als voorbeeld: elk dier denkt voor zichzelf, maar samen werkt de groep aan hetzelfde doel.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Wings for Aid