Enschede

Omdat Quinten (15) thuis slecht kon leren, bedacht het Bonhoeffer College in Enschede een list

Zijn vader is uit beeld en zijn moeder depressief. Voor jongeren als Quinten Wennink (15) is de coronatijd dubbel lastig. De gezinssituatie is ingewikkeld. Het vele thuiszitten maakt dat er niet beter op. Gelukkig schiet het Bonhoeffer College leerlingen als Quinten te hulp.

461694 quinten
Josien Kodde | Tubantia

Zodra de mavoleerling de aula binnenkomt, raakt hij in zijn element. Quinten loopt linea recta naar de geluidsset bij het podium. Herschikt de opstelling van het mengpaneel en de geluidboxen en begint spontaan uit te leggen hoe de apparatuur werkt. Enthousiast beantwoordt hij vragen.

Zijn tijdelijke vrijwilligersbaan als licht- en geluidsman van de schoollocatie aan de Geessinkweg is hem op het lijf geschreven. Nee, Quinten had zelf ook niet kunnen denken dat het voorstel van ondersteuningscoördinator mevrouw Rohaan om klusjes te doen op school, zo goed uit zou pakken.

Liever gamen dan leren
âVlak voor corona uitbrak, had ik al een gesprek gehad met mijn moeder en mijn mentor. Ik stond er niet goed voor. Twee onvoldoendes. Voor economie en voor biologie. Daar gingen we over pratenâ, vertelt Quinten. Zijn mentor Wendy Pereira-Smit vult aan dat haar pupil structuur en focus nodig heeft. Net als leeftijdsgenoten.

Thuis lonkt de gaming computer met lichtgevend toetsenbord. Quintens ogen glimmen als hij erover vertelt. Het is zijn hobby, maar tevens zijn valkuil. Toen het onderwijs door het coronavirus in lockdown ging, bleek de aantrekkingskracht van gamen groter dan die van zijn schoolboeken.

â,Door haar ziekte lukt het mijn moeder niet om mij te helpen met schoolwerk of structuur bieden. Ze is mentaal niet goed in orde. Een paar jaar terug kreeg ze een depressie. Als ik boven moet leren, ben ik er in mijn hoofd continu mee bezig hoe het met haar beneden gaatâ, zegt Quinten.

Geen contact meer
Zijn vader speelt geen rol van betekenis in het gezin met nog een zusje van 13 jaar. âTien jaar terug is hij weggegaan en we hebben geen enkel contact meer. Ik ga ervan uit dat hij nog wel leeft.â Al vanaf het eerste jaar dat hij op school kwam, heeft Quinten regelmatig gesprekken met mevrouw Rohaan.

Zij vroeg Quinten in het begin van de coronatijd of hij wilde helpen op school. In groepjes hadden leerlingen, onder wie Quinten, een ontwerp gemaakt voor een complete verbouwing van de lerarenkamer. âMet klasgenoten was ik daar al mee bezig. We maakten een moodboard en moesten ons plan presenteren aan docenten en investeerders. Nadat die het winnende ontwerp hadden geselecteerd, vroeg mevrouw Rohaan of ik samen met de conciërge de herinrichting wilde uitvoeren.â

Quinten pakte meubels uit dozen, sleutelde tafels in elkaar, sleepte met meubilair, vloerkleden en zette woonaccessoires neer om het tot een fraai geheel te maken. Hij toont het resultaat. âKijk maar eens hoe mooi het is geworden.â

In de schijnwerpers
Met dit project houdt zijn vrijwilligerswerk niet op. Mentor Wendy Pereira-Smit heeft haar leerling gevraagd om een instructieboekje te maken voor de geluids- en lichtinstallatie. âAls Quinten straks van school af is, moeten andere leerlingen zijn werk overnemen. Bij open dagen, voorlichtingsavonden of andere bijeenkomsten in school is Quinten vaste geluidsman. We moeten een vervanger inwerken.â

Dat laatste moet op korte termijn gebeuren. Over enkele weken is namelijk de diploma-uitreiking. Bij die feestelijke bijeenkomst wordt Quinten zelf letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers gezet. Maar zit zijn opvolger al achter de knoppen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Emiel Muijderman