Enschede

Enschedees bedrijf MrWheelson doet goede zaken: Duitse importauto’s zijn niet aan te slepen

De autobranche heeft het zwaar. Twee derde van de bedrijven zegt binnen drie maanden krediet nodig te hebben, om overeind te blijven. Importeurs van Duitse autoâs doen tegelijk goede zaken, nu Duitsland de belasting op autoâs heeft verlaagd.

462089 wheelson
Ferry de Goeijen | Tubantia

Geïmporteerde Duitse autoâs zijn momenteel erg in trek. De reden is simpel zegt Han ten Broeke, voorzitter van brancheorganisatie Bovag. âWe hadden al de Nederlandse bpm, de âaanschafboeteâ op autoâs. Daar komt nu een verlaging van het Duitse btw-tarief van 19 naar 16 procent bovenop. Die maakt import van autoâs nóg aantrekkelijker.â

Slooppremie en lagere btw

De groei van de import gaat ten koste van de Nederlandse garagehouders en de schatkist. Ten Broeke, die in Ambt Delden woont, roept het kabinet daarom op beter over de grens te kijken en btw en bpm te verlagen. Dat zou de Nederlandse economie helpen, zegt hij.

Hij pleit daarnaast, net als ANWB en RAI, voor een âslimmeâ slooppremie. âTussen 2008 en 2009, middenin een crisis, heeft een dergelijke premie ervoor gezorgd dat 80.000 mensen hun auto inruilden voor een nieuwere auto.â

Met een slooppremie snijdt het mes aan twee kanten, zegt Ten Broeke. âZo voldoe je als overheid aan duurzaamheidsdoelstellingen door vervuilende autoâs van de weg te halen én je geeft autobedrijven een impuls.â

De branche heeft het al enige tijd zwaar. Waar betaalbare tweedehandsjes nog altijd goed verkopen, ligt de zakelijke markt volledig plat en is er geen aanvoer van nieuwe autoâs, omdat veel fabrieken door de coronacrisis niet kunnen leveren.

âEn de zakelijke markt is veruit de grootste marktâ, zegt Ten Broeke. Tel daarbij op de terugloop in werkplaatsen, omdat er minder reparaties noodzakelijk zijn, en de gevolgen worden pijnlijk duidelijk voor de branche, waarin 90.000 mensen werkzaam zijn.

Meer dan een kwart van de bedrijven verwacht werknemers, blijkt uit de coronamonitor van Bovag. Hoewel recent bedrijven weer iets positiever gestemd zijn, verwacht nog altijd ruim 63 procent binnen drie maanden krediet nodig te hebben om overeind te blijven. 57,2 procent van de bedrijven, die deelnam aan de peilingen van Bovag, maakt al gebruik van noodregelingen.

Bij MrWheelson is het gekkenwerk met Duitse occasions
Doordat Duitsland het btw-tarief verlaagde, zijn de autoâs bij onze oosterburen nóg goedkoper. Het Enschedese bedrijf MrWheelson plukt daar de vruchten van. âWe hebben de coronacrisis nu alweer gecompenseerd.â

Waar autohandelaren steen en been klagen dat showrooms een uitgestorven indruk maken, is het bij MrWheelson in Enschede deze week gekkenwerk. De medewerkers van het grootste internetplatform voor import van gebruikte autoâs, kan de vraag nauwelijks aan.

Veel mensen vonden dat ze het niet konden maken om een auto te kopen of te leasen, omdat ze bijvoor­beeld net van mensen afscheid hadden moeten nemen of moesten bezuinigen.
Bas Oude Luttikhuis, MrWheelson

âEr ligt nog een stapel aanvragen van vorige week, terwijl we net onze salesafdeling hebben verdubbeld. We zouden bijna met een wachtlijst moeten beginnenâ, grapt eigenaar Bas Oude Luttikhuis.

De Enschedeër ziet het ook bij zijn onlineconcurrenten: de verkoop van autoâs loopt goed. âSinds half mei, sinds de versoepeling, hebben we evenveel autoâs verkocht, als de rest van het jaar.â Volgens Oude Luttikhuis moet het jonge bedrijf steeds meer mensen aantrekken om het werk af te krijgen.

Mensen gewend geraakt aan online zaken doen
Het Enschede bedrijf noemt nóg meer redenen, waardoor de import in een flow zit: Nederlandse ondernemers zijn weer bereid geld te spenderen en de Duitse autobedrijven zijn zelf ook bereid autoâs goedkoper te verkopen, zegt Oude Luttikhuis. âBovendien zijn mensen meer gewend geraakt aan online zaken doen in de coronacrisis. Dat merken we.â

80 procent van de klanten van MrWheelson is namelijk ondernemer. Maar die groep durfde het maandenlang niet aan om geld uit te geven, vooral vanuit ethisch oogpunt. âVeel mensen vonden dat ze het niet konden maken om een auto te kopen, omdat ze bijvoorbeeld net van personeel afscheid hadden moeten nemen of moesten bezuinigen, terwijl ze aangaven de verkoopprijs gunstig te vinden, net als de inruilprijs van hun huidige autoâ, zegt Oude Luttikhuis. Diezelfde mensen knikken nu de maatschappij normaliseert weer sneller âjaâ, constateert de importeur. âWe hebben de inkomsten, die we gemist hebben, alweer gecompenseerd.â

Landrover, Mercedes en Tesla favoriet
Daarbij gaat het dan wel om het hogere segment occasions. MrWheelson importeert alleen auto's vanaf 20.000 euro. Vooral Land Rover, Mercedes en Tesla doen het goed bij de klanten van het Enschedese bedrijf. En ook rond de import van een Tesla biedt het buitenland voordelen. âDe Tesla Model 3 kunnen we leveren tegen 4 procent bijtelling, omdat we ze in het buitenland kopen. In Nederland is de bijtelling 8 procent. Ook dat scheelt duizenden euroâs.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: MrWheelson