Historische stadswandeling door oorlogsverleden Enschede: Doe mee!
Enschede
Video

Dronetaxi's boven de Europese dronehoofdstad Enschede

Enschede en Amsterdam krijgen volgend jaar een dikke primeur. In het kader van het Europees project Urban Air Mobility willen ontwikkelaars onder andere in onze stad voor het eerst in Nederland testvluchten met dronetaxi’s uitvoeren. Het gaat om elektrisch aangedreven tweepersoons en pilootloze luchttaxi’s. Doel is te onderzoeken hoe droneverkeer op een veilige manier kan bijdragen aan duurzame en slimme steden.

Europese dronehoofdstad

Het is niet zo’n wonder dat juist Enschede wordt uitgekozen voor het experiment. De stad heeft immers de ambitie om Europees dronehoofdstad te worden. De stad is goed op weg, zegt dronesdeskundige Wouter Asveld, projectleider van de Europese organisatie Aerial Uptake. De bevolking gaat dat ook merken: “Tussen nu en vijf jaar vliegen er duizenden drones boven de stad”, verwacht hij. Niemand moet er straks raar van opkijken als er vaccins razendsnel door de lucht worden aangevoerd of dat de dronetaxi’s door de lucht zoeven.

icon_main_info_white_glyph

Debatavonden Pakhuis-Oost

Over drones, hun toepassingen, de ambities van Enschede, de maatschappelijke acceptatie van de vliegtuigjes worden op 3 en 17 februari en 3 maart digitale debatavonden gehouden door Pakhuis-Oost. Iedereen kan meedoen via livestreams die op genoemde avonden worden uitgezonden van 19.15 tot 21.00 uur op 1Twente.nl en Pakhuis-Oost.nl.

No-flyzone is paardenmiddel

Tegelijkertijd werkt hij namens de gemeente Enschede aan de maatschappelijke acceptatie van drones en stelt hij een ethisch commissie samen. Het gaat om veiligheid, privacy, maar ook om de onontkoombare toename van het droneverkeer boven onze stad. “Daar is maatschappelijke acceptatie voor nodig.”

Tot nu toe zijn overheden heel streng en is de stad in principe een no-flyzone vanwege de traumahelikopter van het Medisch Spectrum Twente”, beschrijft Asveld de stand van zaken. “Maar dat is een paardenmiddel. We gaan de onderste luchtlaag slim inregelen zodat veilig met drones gevlogen kan worden.”

Droneradar

Door de droneradar die op de Alfatoren werd gezet, kan het vliegverkeer nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Ondanks de no-flyzone ziet Asveld dat er dagelijks tientallen drones het luchtruim kiezen. “Meest hobbyïsten”, zegt hij. Volgens hem is toename niet tegen te houden. Dat wil Enschede trouwens ook niet.

De ambitie is om als stad als eerste te profiteren van technologische innovaties. “We willen hobbyïsten niet in de weg zitten. We willen onderzoekers en bedrijven ruimte geven om te experimenteren en te testen. “Met Amsterdam zijn we aan het kijken hoe we dronetaxi’s, dus bemande drones, kunnen matchen met wat op de grond gebeurt.”

De droneontwikkelaars worden een handje geholpen geholpen door Brussel. De Europese regelgeving ging op 31 december op de schop. “We krijgen daardoor meer mogelijkheden.”

icon_main_info_white_glyph

Urban Air Mobility

De dronetaxi die volgend jaar boven Enschede is te zien hoort bij het Europees project Urban Air Mobility. Het is een verzamelnaam voor alle ontwikkelingen en innovaties rondom nieuwe vormen van luchtvervoer. Te denken valt aan pakketvervoer door drones, inspectievluchten over lange afstanden en dus ook de luchttaxi’s. Het doel is om opstoppingen in steden te verminderen, goederenvervoer te versnellen en transport te verduurzamen.

De Europese Unie wil samen met zeventien bedrijven en kennisinstellingen, waaronder Airbus en Boeing, de ontwikkelingen versnellen. Natuurlijk doen ook Nederlandse organisaties mee: AirHub, Space53, Gemeente Amsterdam en Koninklijke NLR.

Brandweer en politie

Brandweer, politie maken al dankbaar gebruik van de nieuwe technieken voor sporenonderzoek en het in de gaten houden van brand om maar eens wat te noemen. “Vooral onze brandweer is al ver. Euregionaal wordt ook gepraat met Münster en Gronau over toepassingen. De brandweer Gronau wil ook met drones werken. Denk aan een brand in het Aamsveen. Door erboven te vliegen kun je die prima in de gaten houden.”

Maar er is meer. De Isalakliniek in Zwolle en de ANWB willen drones in zetten voor het vervoer van kleine medische pakketten tot zelfs organen. “Je bent veel sneller van A naar B”, voegt Asveld toe. En dan is er nog het commerciële gebruik. Nu is het al zo dat makelaars en woningcorporaties gebruik maken van drones om overzicht te geven van de te verkopen panden en de staat van onderhoud van de woningvoorraad.