Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

EU betaalde 180 miljoen voor snelweg rond fabriek Vredestein in Hongarije

462991 960726 1

De Europese Unie heeft 180 miljoen euro betaald voor aanleg van infrastructuur in Hongarije in het gebied waar Apollo Vredestein een nieuwe bandenfabriek heeft gebouwd. Dat antwoordt de Europese Commissie op vragen van Derk Jan Eppink, lid van het Europees Parlement voor Forum voor Democratie.

Kelly Adams | Tubantia

Begin maart van dit jaar kondigde Apollo Vredestein in Enschede een massaontslag aan waarbij 750 banen verdwijnen. De productie in Enschede wordt geleidelijk overgeheveld naar een zusterbedrijf van de bandenfabrikant in het Hongaarse Gyongyoshalasz waar Vredestein in 2017 een moderne fabriek in gebruik nam.

Diverse Europarlementariërs, waaronder Eppink, vroegen vervolgens opheldering aan de Europese Commissie over mogelijke staatssteun van Hongarije die de komst van de fabriek mogelijk heeft gemaakt. Ook vroeg Eppink of er geld van de EU naar Hongarije is gegaan.

180 miljoen voor snelwegIn de periode 2007-2013 heeft de EU 169,9 miljoen euro betaald en in de periode 2014-2020 9,6 miljoen euro uit het Europese Cohesiefonds. Dat geld is gebruikt voor de aanleg van de autosnelweg M3, die de hoofdstad Boedapest en de noordoostelijke grens van het land met elkaar verbindt. De M3 is belangrijk voor de bereikbaarheid en daarmee de vestiging van bedrijven in het gebied waar ook de fabriek van Apollo Vredestein is gevestigd.

Bedrijven weglokken met subsidie Dit is de funeste methode waarbij EU-subsidies worden gebruikt om bedrijven weg te lokken. Het bedrijf krijgt de subsidie niet direct, maar het bedje wordt gespreid met infrastructuur , aldus Achterhoeker Eppink die sinds 2019 voor FvD in het Europees Parlement zit.

Volgens Eppink spelen EU-subsidies een oneerlijke rol. Nu zien werknemers van Vredestein hoe hun banen naar Hongarije worden gesubsidieerd via de politiek van het gespreide bedje, dankzij geld uit het Cohesiefonds.

Rutte moet reagerenNiet alleen in de Europese politiek worden vragen gesteld over de Enschedese bandenfabrikant. In de Tweede Kamer is anderhalve week geleden een motie van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt aangenomen, waarin premier Mark Rutte de opdracht kijkt uit te zoeken wat hij kan doen voor behoud van Vredestein in Enschede. Rutte moet uiterlijk eind volgende week reageren.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Marieke Amelink
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.