Brandbrief Diaconaal Platform

Jan Veldhuizen over brandbrief aan B&W: “Het is tijd om op te treden”

De maat is vol. Het Diaconaal Platform Enschede ziet een patroon in de manier waarop de gemeente bezwaar- en beroepszaken afhandelt. Die procedures worden willens en wetens ingezet om geld te besparen, kwetsbare inwoners zijn het slachtoffer. Gisteravond ging er een brandbrief naar B&W. Jan Veldhuizen, voorzitter van dat platform en dus medeafzender, is het praten zat en wil actie.

De brandbrief van gisteravond is de uitkomst van een periode van drie maanden praten over een eerdere memo van dezelfde strekking: Enschede neemt te gemakkelijk beslissingen die rammelen, wetend dat de meeste aanvragers en uitkeringsgerechtigden geen heil zien in verzet.

In problemen door gemeente

Van Veldhuizen maakt het al jaren mee. Het aantal vragen om hulp bij het Diaconaal Platform is sterk gestegen. Dit jaar zullen dat er meer dan drieduizend zijn. Onder die hulpvragers ziet Veldhuizen een flinke groep die door gemeentelijk handelen in problemen is geraakt. En dat gemeentelijk handelen gaat dan altijd over beslissingen over een bijstands- of Wmo-aanvraag of opgelegde sancties.

Opmaat

Aanleiding voor het memo, dat begin augustus werd opgesteld en daarna verschillende keren met bestuur en ambtenaren is besproken, was het verhaal van een van die hulpvragers. In dit geval ging het om een beslissing over thuishulp voor iemand die zeer hulpbehoevend is. Het aantal uren ging voor de tweede keer omlaag. Deze inwoner zocht ontredderd hulp bij het Diaconaal Platform. Veldhuizen zocht contact met de gemeente en probeerde de zaak van zijn cliënt te bepleiten.

icon_main_quote_red_glyph

"Dit is een ethisch vraagstuk"

Jan Veldhuizen

Die pogingen om de gemeentelijke beslissing terug te draaien, leverden niets op. De zaak werd op de spits gedreven, er moest aan advocaat worden ingeschakeld, zo staat te lezen in het memo van het Diaconaal Platform. Toen de advocaat bezwaar aantekende, kwam er een gesprek waarin deze rolstoelgebonden cliënt van het platform met terugwerkende kracht volledig in het gelijk is gesteld.

Jan Veldhuizen FOTO
Niels Veurink, Jan Veldhuizen en Ernst Bergboer in gesprek over brandbrief aan college © Edit: Kaya Minnegal, © 1Twente

Patroon

Veldhuizen ziet een patroon. Rammelende beslissingen, een gemeente die oproept in bezwaar te gaan maar weet dat de meesten dat niet zullen doen. Het gevolg: kwetsbare mensen die niet krijgen waar ze recht op hebben, en een beperkter beroep op bijstand en Wmo. Het platform wil een diepgravend extern onderzoek, een oproep die eerder ook door raadspartijen is gedaan.

Ethisch vraagstuk

“Dit gaat niet om een juridisch vraagstuk”, zei Veldhuizen in 1Twente Vandaag. Hij wil vooralsnog de reactie van B&W afwachten alvorens inhoudelijk op brief en aanleiding in te gaan, maar het was duidelijk dat het hem hoog zit. “Dit gaat om een ethisch vraagstuk, bijna een toeslagenaffaire in het klein. We hebben maandenlang alles gedaan om hier in gesprek uit te komen en zijn daarin teleurgesteld. Het is tijd om op te treden.”

Reactie Arjan Kampman

Arjan Kampman, een van de verantwoordelijk wethouders en gesprekspartner van het Diaconaal Platform, toonde zich in een eerste reactie verbaasd over de brief aan B&W en raad. “Ik dacht dat wij in gesprek waren.” Hij heeft inmiddels contact gehad met DPE-voorman Jan Bonne Veldhuizen. Die verbazing geldt ook de melding van dat verdiepingsgesprek tussen platform, Stadsbank, klachtencommissaris en de wethouder in september. Een gesprek dat door partijen als vruchtbaar en hoopvol werd beschouwd. “Dat was een vertrouwelijk gesprek en dat zou ook zo blijven.” Kampan wilde verder niet inhoudelijk reageren. “Deze brief is gericht aan het college. We moeten hem eerst daar bespreken. Dat zal aanstaande dinsdag gebeuren.”

Vanochtend plaatsten we een uitgebreider artikel over de brandbrief van het Diaconaal Platform aan het Enschedese college.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via info@1twente.nl of bel redactie Enschede (053) 432 75 27 of redactie Hengelo (074) 256 6699.