Verkeer
Stuur appje
Zoek

Amsterdam Centraal niet langer heilig voor Twentse reiziger

Station 2740165 1920
"Een échte verbetering zou het zijn als je gedurende de hele dag elk kwartier een verbinding naar en van het westen hebt”, aldus Peter Schouten.
Beeld: Afbeelding via Pixabay

'Vanaf 2029 geen rechtstreekse Intercity’s meer vanuit Twente naar Amsterdam CS', zo luidt het voornemen van NS. Het plan stuit op veel weerstand. Toch kan een herziening van de verbinding juist ook voordeel opleveren voor het oosten van het land, vindt de fractie van D66 in Provinciale Staten. "Vooral als de trein vaker gaat rijden", aldus D66-burgerlid en verkeersdeskundige Peter Schouten.

Tussen Amersfoort en Amsterdam zouden vanaf 2029 intercity’s alleen nog naar Amsterdam-Zuid rijden en naar Amsterdam Centraal Station (CS) alleen sprinters. 'Tegen!', is de eerste reactie vanuit de Overijsselse politiek en diverse gemeenten. De bereikbaarheid van de hoofdstad vanuit het oosten zou in gevaar komen. Maar volgens de fractie van D66 in Provinciale Staten is 'houden wat je hebt' helemaal niet de hoogste prioriteit. Al jaren pleit de partij voor meer treinen tussen het westen en Twente.

Sinds de Noord-Zuid-lijn (metro) er ligt, maakt het voor de meeste bestemmingen binnen Amsterdam nauwelijks uit of je naar Zuid of Amsterdam CS gaat. Amsterdam-Zuid is hard bezig de tweede knoop van Amsterdam te worden. Wie per se naar Amsterdam CS wil, bijvoorbeeld om verder te reizen naar Amsterdam-Noord of Noord-Holland, kan dat ook via Utrecht doen. Vanaf daar is er elke 10 minuten een verbinding en wordt ook Amsterdam-Amstel aangedaan, een voor veel bestemmingen in Amsterdam uiterst handig tussenstation.

Volgens D66-burgerlid en verkeersdeskundige Peter Schouten is het daarom niet zo interessant naar welk Amsterdams station je per intercity kunt, maar wél hoe vaak. En dat kan echt beter, vindt hij. "Vanuit Deventer vertrekt nu in de spits elk kwartier een trein naar en van het westen. Buiten de spits is dat drie keer per uur, met steeds een wachttijd van een halfuur. Een échte verbetering zou het zijn als je gedurende de hele dag elk kwartier een verbinding naar en van het westen hebt”, aldus Schouten.

Die zou bijvoorbeeld elk half uur naar Amsterdam-Zuid of Schiphol kunnen rijden en elk half uur naar Utrecht en Den Haag. Voorspelbaar, frequent en het maakt en passant bepaalde aansluitingen beter.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.