Enschede
Politiek

Citymarketing: groen!

Enschede is relatief groen. De tentakels van het buitengebied dringen door tot diep in het hart van de stad. Als je de stad op de nationale en internationale kaart wilt zetten, dan moet je dat groene karakter meenemen in het verhaal. Op aandringen van Margriet Visser van Enschede Anders kleurde de voltallige gemeenteraad maandagavond een groen randje aan de bladzijden van de ‘citymarketingvisie’ van de stad.

“Kennisstad, bruisende stad, creatieve stad - dat kun je van Eindhoven en tal van andere steden ook zeggen”, stelde Visser in een vraaggesprek met 1Twente. “Maar dat groen, dat maakt Enschede uniek. En dat moet je dus belangrijk maken.”

Unaniem
Dat was de raad unaniem met de fractievoorzitter van Enschede Anders eens, zo bleek. Een motie om ‘groen’ toe te voegen aan de belangrijkste kwaliteiten van de stad om bedrijven, bollebozen en toeristen te lokken, vond raadsbrede steun.

Citymarketing?
Zo’n citymarketingsvisie - een eng woord - bepaalt de manier waarop een stad zich naar de buitenwereld wil presenteren. PR-medewerkers, reclamebureaus die klussen voor de gemeente doen, maar ook organisatoren van evenementen voor een landelijk publiek, bepalen aan de hand van dat document de toon van hun presentaties en uitingen.

Bloot en groen
Marianne Schouten, raadslid voor GroenLinks dat per definitie een groen Enschede nastreeft, lichtte in 1Twente Vandaag dit raadsbesluit toe. Schouten presenteert zich steeds nadrukkelijker als activistisch politica, die op ongebruikelijke manieren aandacht vraagt voor de belangrijkste thema’s van haar partij: klimaat en duurzaamheid. Zo plaatste zij onlangs een foto van zichzelf op social media waarop haar naakte lichaam schuil gaat achter een actiebord. Behoudender collega’s binnen en buiten haar partij fronsen de wenkbrauwen, vanuit de samenleving klinkt bijval. Ook daarover ging het in 1Twente Vandaag.