Hengelo
Cultuur
Politiek

Nieuw stadsmerk moet uitstraling Hengelo eenduidiger maken

'Helemaal Hengelo', 'Hengelo zit op goud', 'Wij zijn Hengelo'; allemaal slogans die de afgelopen jaren Hengelo op de een of andere manier moesten 'verkopen'. Dat dat niet lukte, is niet alleen aan die slogans te wijten, maar Hengelo Promotie wil Hengelo vanaf nu op de kaart gaan zetten met een zogeheten 'stadsmerk', waarmee je alle kanten op kunt. "Mensen zijn een beetje sloganmoe."

Hengelo promotie stadsmerk
Een klein deel van de mensen die hebben meegedacht over het stadsmerk Hengelo, waarvan het logo bovenin de foto zichtbaar is. Het zijn behalve bestuurders, ook winkeleigenaren en directeuren van onder meer Welbions en Metropool. © Hengelo Promotie

Dat zegt marketingmananger Monique Otto van Hengelo Promotie enkele uren voor de nieuwe site live gaat. De site is doordrenkt van het nieuwe stadsmerk, dat is ontwikkeld door het Hengelose bedrijf Brand Specials. Tientallen Hengelose 'stakeholders' hebben er de afgelopen maanden over meegedacht. Winkeleigenaren, bestuurders, directeuren van bijvoorbeeld Metropool en Welbions, horeca-ambassadeur Berto Mulder, noem maar op.

icon_main_quote_red_glyph

'Mensen zijn een beetje sloganmoe'

Monique Otto, Hengelo Promotie

'Ondernemers hebben behoefte aan eenduidige uitstraling'

Hengelo Promotie, Stichting Centrum Management en gemeente Hengelo werken op gebied van marketing en communicatie intensief samen. Al voor de coronacrisis uitbrak waren deze partners gestart met de ontwikkeling van het stadmerk Hengelo. "We willen gezamenlijk in woord en beeld het Hengelose karakter en de kracht hiervan uitstralen. We merkten dat met name ondernemers daar behoefte aan hadden", aldus Monique Otto.

"Daarom hebben we Brand Specials uit Hengelo gevraagd een stadsmerk voor Hengelo te ontwikkelen. We willen de stad goed, aantrekkelijk en vooral eenduidig en herkenbaar presenteren. Als alle partners dezelfde boodschap uitdragen, versterkt dat wat je als stad bent en wat je wilt overdragen op je doelgroepen."

'Meer dan een mooi logo'

Otto: "Het stadsmerk is veel meer dan een mooi logo. We hebben de belangrijkste verhalen en beelden over onze stad opgehaald en daarmee vastgesteld waarin Hengelo zich onderscheidt ten opzichte van andere gemeenten. Dat gaan we de komende tijd krachtig en via verschillende kanalen en middelen uitdragen. Samen met onze partners. Een paar eerste voorbeelden zijn er al: de nieuwe website uitinhengelo.nl en een nieuwe stadsfilm."

Creatief directeur van Brand Specials Bas de Zeeuw: "Het nieuwe stadsmerk is de visuele vertaling van alle energie die we er met elkaar in hebben gestoken. Het logo, die diversiteit in kleur en de dynamische onderdelen zullen een herkenbaar Hengelo’s stadsmerk gaan creëren. Het stadsmerk kent als logo een gestyleerde versie van het gemeentewapen. Het verschil met het gemeentelogo is dat het gemeentelogo alleen door de gemeente mag worden gebruikte en het door ons ontwikkelde logo mag door iedereen gebruikt worden. Weliswaar binnen bepaalde kaders, maar je zou kunnen stellen dat het stadsmerk van ons allemaal is."

Bidbook in de maak

Voor medio september volgt er nog een bidbook, waarin Hengelose partijen de stad kunnen aanbevelen bij bedrijven die overwegen naar Hengelo te verhuizen. Otto: "En bedrijven die al in Hengelo gevestigd zijn, kunnen hiermee laten zien, waarom ze in Hengelo zitten."