In opdracht van de Rekenkamercommissie Hengelo is er onderzoek gedaan naar de afhandeling van meldingen van inwoners over de openbare ruimte door de gemeente. Centraal in dit onderzoek stond de vraag of meldingen die door inwoners zijn gedaan wel effectief en efficiënt werden afgehandeld. Meldingen over de openbare ruimte betreffen bijvoorbeeld losse stoeptegels, een kapotte lantaarnpaal of overlast vanwege hondenpoep. Daarnaast werd melders gevraagd of ze tevreden zijn over wat de gemeente met hun melding heeft gedaan.Uit het onderzoek blijkt dat inwoners over het algemeen tevreden zijn over de mogelijkheden om een melding te doen. De communicatie met inwoners over de afhandeling van hun melding is echter voor verbetering vatbaar. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de servicenorm voor inwoners verwarrend is. De servicenorm houdt in dat 90 procent van de meldingen binnen veertien dagen afgehandeld moet zijn. Voor inwoners was het niet duidelijk in welke gevallen een melding binnen veertien dagen wordt afgehandeld. De Rekenkamercommissie adviseert om beleid- en procedureregels op te stellen voor de afhandeling van meldingen.