Joop Hofman van Rode Wouw, de organisatie die het proces begeleidt, kijkt tevreden terug op de oogst die zaterdag op de markt is opgehaald, We hebben gesproken met bezoekers van buiten, inwoners van Hengelo en directe buren van het marktplein. Het was een mooie dag, van volledig voorbereide plannen tot spontane creatieve ideeën.
Het is 11:00 uur als Hofman samen met collega Marijn Roze al een paar uur bezoekers van de markt hebben aangesproken. Het is nog rustig op straat, maar desondanks hangen er al tientallen kreten en ideeën op het bord. De reacties lopen uiteen. Er wordt van alles gezegd en opgeschreven, van het plein zo laten tot helemaal onder handen nemen. Sommige mensen willen kleine winkeltjes of een dagmarkt en er is een wens voor meer groen.
Hofman is er door verrast. Tot nu toe blijkt dat Hengeloërs willen, zegt hij. Dat laatste bleek ook de afgelopen maanden. Nog voordat het participatietraject officieel was gestart, stroomden de aanmeldingen binnen van organisaties en inwoners die actief willen meedenken. Zo gaat het Bataafs Lyceum na de zomervakantie met leerlingen nadenken over een nieuw marktplein. Ook Hengelose jongeren van de UT willen nadenken. Zij gaan een creative technologielab opzetten.
Rode Wouw zal de komende drie maanden via allerlei kanalen ideeën ophalen bij inwoners van de stad. De kern van het proces vindt in september plaats als alle dingen in beeld zijn die mensen allemaal willen. Inwoners en ondernemers gaan dan met elkaar ontwerpen maken uit alle ideeën. Dat moet vier mogelijke scenario's opleveren die uiteindelijk door een architect worden vertaald naar één definitief ontwerp.