Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Enschedese buschauffeur Dennis staakt mee: ‘Wij kregen er in de afgelopen jaren nauwelijks iets bij’

Buschauffeurs en machinisten in het stads- en streekvervoer legden maandagochtend het werk neer. De staking duurt vijf dagen. “In elk geval”, vertelt Dennis van der A in 1Twente Vandaag.

Inzet van de staking is een ruimere loonsverhoging dan werkgevers bieden, maar ook werkdruk en een hoog ziekteverzuim speelt de mannen en vrouwen die het OV draaiend houden parten. Na de estafette-stakingen van ruim een maand geleden ging de deur naar de onderhandelingstafel wel weer open, maar gesprekken tussen werkgevers en vakbonden leverden te weinig op.

In Twente staakt driekwart van de buschauffeurs

Volgens Van der A heeft driekwart van zijn collega’s gehoor gegeven aan de oproep om het werk voor vijf dagen neer te leggen. “Dat doen we niet graag, maar het moet.” De hoge stakingsbereidheid is een teken aan de wand, vindt de Enschedese buschauffeur die rijdt voor Keolis.

Het is een prachtig vak, vindt Van der A, en de sfeer onder collega’s is uitstekend, maar het water staat de chauffeurs aan de lippen. “We hebben er in de afgelopen jaren bijna niets bij gekregen.”

icon_main_info_white_glyph

Loonbod en looneis

Na de estafette-stakingen van een maand geleden, kropen werkgevers en werknemers weer om tafel. Het loonbod van de werkgevers bleef steken op acht procent dit jaar en drie procent per april 2024. Een uiterste bod, klonk het in de media, dat tot maandag zou blijven staan. De vakbonden eisen tien procent dit jaar en vier procent volgend jaar.

“In andere sectoren hoor je over loonsverhogingen van tien, twaalf procent. Is wat wij vragen dan teveel?” Het verband met inflatie, sterk gestegen prijzen en krapte op de arbeidsmarkt is snel gelegd. Wil je nieuwe chauffeurs aantrekken, dan moet het loon omhoog.

17 procent verzuim

De huidige personele krapte leidt tot onregelmatige werktijden en extra diensten. Het zijn met name de gebroken diensten die tot werkdruk leiden, schetst Van der A. “Dan rijdt je ’s morgens een paar uur en later op de middag opnieuw. Dat komt veel vaker voor dan voorheen.” Volgens de Enschedese buschauffeur is het ziekteverzuim inmiddels 17 procent.

Van der A: “Ik ken gaan anders sector waar dat zo hoog is.” Het aantal ritten wordt er niet minder op, maar de groep die ze kan rijden is wel kleiner geworden.

Laatste ijzer in het vuur: staking voor onbepaalde tijd

Dat staken is een noodgreep: liever reden de chauffeurs gewone diensten, maar dan zonder ritten in rekening te brengen. “Dan tref je wel werkgevers, maar niet de passagiers. Maar dat mag niet van de rechter.” Doen chauffeurs dat toch, dan vervalt hun stakersvergoeding.

Dennis van der A Ernst Bergboer
Buschauffeur Dennis van der A over de OV-staking die maandag begon: 'Mensen zijn het zat'
Beeld: Ernst Bergboer

Mocht er vrijdag geen licht aan het eind van de tunnel zijn, dan rest er nog een optie: een staking voor onbepaalde tijd. Of het zover zal komen, durft Van der A niet te voorspellen. “Ik hoop niet dat het nodig is.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.