Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Enschede wil belangrijkste Oranjestad van het Oosten worden

264683 oranje 3

Enschede wil uitgroeien tot de belangrijkste Oranjestad in het oosten van het land.

De Oranjevereniging Enschede, die overweegt een stichting te worden, gaat zich meer richten op maatschappelijke projecten. André Kooij beleeft zijn vuurdoop als voorzitter van de Oranjevereniging en ontvouwt desgevraagd gelijk een aantal 'goede voornemens'. "Eén van de ideeën is het ontwikkelen van een speciale app over het koningshuis voor leerlingen van de Enschedese basisscholen. We willen het koningshuis breder wegzetten als bindende factor en dat meegeven aan de schoolkinderen", vertelt Kooij.

Koningsfestival
De eerste editie van het Koningsfestival, de opvolger van de Oranjedagen, brengt in meerdere opzichten nieuw elan met zich mee. De stad is uitbundiger versierd, de pleinen zijn vernoemd naar leden van het koninklijk huis, de megakoningsmedaille bungelt nu aan de gevel van het stadshuis en niet meer aan de toren van de Grote Kerk én er is een nieuw plein achter de Jacobuskerk.

Kooij prijst zich gelukkig met de samenwerkingsovereenkomst met Enschede Promotie en de steun van de gemeente. Het Oranjeontbijt is nu in de burgerzaal van het stadhuis. "De gemeente faciliteert en betaalt het ontbijt", zegt Kooij. Hij laat de afgelopen jaren waarin het in de aanloop naar Koningsdag telkens hommeles was graag achter zich. ,,We hebben nu alleen nog de lusten", zegt hij. De lasten zijn gedropt bij Enschede Promotie, de club die onder meer de vergunning aanvraagt bij de gemeente en afspraken met de partners stroomlijnt. "We waren de laatste jaren 80 procent van onze tijd bezig met rechtszaken. Dat is toch zonde", zegt Kooij. "We willen ook meer zichtbaar zijn", meldt hij, gestoken in een strak oranje pak.

Met de samenwerking met Enschede Promotie is de eerste stap gezet naar een professionelere opzet van het Koningsfestival, oordeelt Kooij. De Oranjepreses hoopt op meer budget en rekent daarbij op het bedrijfsleven. "Het zou toch mooi zijn als we op de hoofdpodia een keer klinkende namen kunnen programmeren."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.