Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Gratis afval storten kost geld in Enschede

302286 download 103

De terugkeer van het gratis stortquotum is vanavond een van de tien maatregelen tegen afval-overlast die in het stadhuis worden besproken. Elke maatregel kost geld.

Zolder opgeruimd en met een volgepakte auto bij het afvalbrengpunt aangekomen? Dan volgt bij vertrek een rekening. Wie 100 kilo grof vuil stort, moet nu 15 euro extra betalen bij de afrekening van het afvaltarief aan het einde van het jaar. Tot de invoering van diftar konden Enschedeërs jaarlijks nog 300 kilo gratis wegbrengen naar het afvalbrengpunt. De kosten hiervan waren doorberekend in het vaste afvaltarief.

Er gaan in de politiek geluiden op om het stortquotum opnieuw in te voeren. Het wordt genoemd als maatregel tegen afvaldump. Als het oude stortquotum van 300 kilo in ere wordt hersteld, betalen alle huishoudens 20 euro per jaar extra voor hun afvalbelasting. Bij een quotum van 150 kilo of 100 kilo is er sprake van een verhoging van respectievelijk 10 of 7 euro van het afvaltarief.

Voorrijkosten
Een oud bankstel aan huis laten ophalen kost nu nog 45 euro, exclusief stortkosten. Een bank van 80 kilo laten ophalen kost dus maar liefst 57 euro. De gemeente zegt dat het voorrijtarief verlaagd kan worden naar 20, 25 of 30 euro. Dit leidt wel tot een verhoging van het jaarlijkse afvaltarief; respectievelijk 1 euro, 60 cent of 40 cent.

Een combinatie van een gratis stortquotum en afval gratis ophalen kan ook. Dat kost 5 euro, plus de kosten van het stortquotum.

Er zijn ook ideeën om het beleid rond milieupassen aan te passen. Dat leidt tot een verhoging van 2 euro van de afvalstoffenheffing voor iedereen. Het gratis verstrekken van milieupassen als de gebruiker hem kwijtraakt leidt tot een verhoging van 45 cent van de afvalbelasting.

Het aanpassen van de milieupas naar een handige sleutelhanger (druppel) kan ook. Dat vraagt een eenmalige investering van 340.000 euro. Iedereen toegang verlenen tot alle ondergrondse containers in de stad kost 100.000 euro. Dan is er nog de keuze voor meer handhaving. Het inzetten van twee extra handhavingsambtenaren tegen afvalhufters, bijvoorbeeld. Kosten: 106.000 euro per jaar. Camera's plaatsen bij hotspots kan ook, maar is juridisch lastig te regelen. Bovendien zijn camera's met 17.000 euro per stuk erg duur. De stad telt minstens 50 hotspots. Een mobiele camera kost 80.000 euro.

Aanhanger en bakfiets
Ook zijn er gedachten om in elk stadsdeel een aanhanger en een bakfiets ter bruikleen aan te bieden. Zo kunnen inwoners gratis hun grof vuil naar het afvalbrengpunt brengen. De kosten per stadsdeel (bakfiets en aanhanger) zijn 50.000 euro. 250.000 euro in totaal, te betalen uit bijvoorbeeld de wijkbudgetten. Een andere optie is het verlengen van het project met de afvalcoaches, die gevraagd en ongevraagd advies geven over afvalscheiding. Dat kost 750.000 euro per jaar.

In de stedelijke commissivergadering praten raadsfracties vanavond om 21.15 uur over de lijst met maatregelen. Aankomende week beginnen gemeente en Twente Milieu met een huis-aan-huis voorlichtingscampagne over het scheiden van plastic afval. Ook zijn en worden er in de hele stad extra oranje plastic containers geplaatst. Hoeveel kosten hiermee gemoeid zijn wil de gemeente niet zeggen. Deze krant heeft daarom onlangs beroep gedaan op de Wet openbaarheid bestuur (Wob) om deze en andere kosten inzichtelijk te krijgen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Frans Nikkels
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.