De opstand tegen Thuisbezorgd.nl begon vorig jaar oktober in Enschede. Zo'n dertig boze restauranthouders protesteerden toen tegen de voorgenomen tariefsverhoging van het online platform voor maaltijdbezorging. Hun protest kreeg in het hele land navolging: op diverse plekken bundelden horeca en ict'ers de krachten om met een alternatief te komen.
Tarieven
Met Koninklijke Horeca Nederland is er nu een tegenspeler van formaat opgestaan. De brancheorganisatie lanceerde onlangs ook al de restaurant-reserveringssite BookDinners.nl, als tegenhanger tegen de site Iens.nl. Volgens KHN krijgen de grote onlineplatforms zoveel macht dat ze horeca-ondernemers te makkelijk het mes op de keel kunnen zetten met voorwaarden en tarieven.
Vuist
KHN voert inmiddels gesprekken met verschillende softwarepartijen. ,,We denken met een nationaal platform een krachtiger vuist te kunnen maken en meer slagkracht te hebben dan een lokaal initiatief," reageert Bernadet Naber van KHN. Wanneer het platform gelanceerd gaat worden en onder welke naam, kan Naber niet zeggen. ,,We zullen eerst de ict op orde moeten hebben."
Thuisbezorgd.nl lijkt niet echt onder de indruk van de dreigementen en nieuwe initiatieven. De maaltijdgigant heeft ruim eenderde van de Nederlandse markt in handen en groeit nog altijd.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Pixabay