Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Twents initiatief Eten.com gaat strijd aan met Thuisbezorgd

327691 etencom

De nieuwe bestelsite voor bezorgmaaltijden heet Eten.com. Vanaf juni kunnen consumenten daar maaltijden bestellen. De site is een initiatief van Enschedese horecaondernemers. Koninklijke Horeca Nederland juicht het nieuwe platform toe. Uit onderzoek is de laatste maanden gebleken dat met name lokale bestelsites zeer succesvol kunnen zijn.

Woordvoerster Suzanne van Straten van KHN: Nadat de Nederlandse horeca-ondernemers in opstand kwamen tegen de tariefsverhoging werden wij overspoeld met mailtjes en belletjes van ondernemers die een eigen platform willen beginnen. En er zijn al initiatieven heel succesvol gebleken. Maar je ziet wel grote verschillen in werkwijze, afhankelijk van wat de initiatiefnemers aan prioriteiten hadden.

Wat wij in de vergelijking van diverse kleinere sites zien, is dat lokale platforms vrij snel succes kunnen boeken. Het overgrote deel van de bestellingen komt namelijk uit een straal van twee kilometer rondom een restaurant. Een bundeling van krachten op lokaal niveau is dus heel zinvol.

De vraag is dan ook of een nieuw platform per se landelijk moet gaan om een concurrent van Thuisbezorgd te worden. Volgens Enschedeër Sleman Mirza van Eten.com wel: het platform mikt op enkele duizenden aangesloten ondernemers in heel Nederland. Mirza: Als je met een paar 100 ondernemers bent, heb je kans dat Thuisbezorgd represailles gaat nemen. Dat durven ze niet als je met 2.000 of 3.000 restaurants bent, dan kun je echt een vuist maken.

Krachten bundelen
De Enschedese actiegroep heeft geprobeerd de nieuwe site samen met KHN op te zetten, maar dat heeft KHN tot teleurstelling van Mirza afgehouden. Maar volgens Suzanne van Straten betekent dat niet dat ze het Enschedese initiatief niet zien zitten: Wij hebben gezegd dat we de mogelijkheid van een landelijk platform zouden onderzoeken. Daar zijn we ook mee bezig, maar we zien dat er overal initiatieven worden ontwikkeld. We blijven kijken of we daarin iets kunnen betekenen en of we krachten zouden moeten bundelen, maar we richten ons ook op andere zaken. Zo vragen we voortdurend de aandacht van de politiek voor het machtsmisbruik van de online bezorgplatforms.

Coöperatie
Eten.com hoopt klanten te binden door een aantal duidelijke voordelen. De site rekent slechts 6 procent commissie, waar Thuisbezorgd sinds januari 13 procent vraagt. Bovendien wordt Eten.com een coöperatie met leden en een bestuur. Dat betekent dat iedere zakelijke beslissing over bijvoorbeeld tarieven de instemming moet hebben van de leden. Restauranthouders krijgen op die manier meer macht over hun bezorgplatform.

De aanmeldsite voor restauranthouders maakt het allochtone restauranthouders bovendien makkelijk om lid te worden: er zijn versies in het Turks, Arabisch, Chinees en Engels.

Verlies
Overigens meldde Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, deze week een flinke groei over het afgelopen jaar. De omzet steeg met maar liefst 49 procent naar 166 miljoen euro. Dat was met name te danken aan een tariefsverhoging in Duitsland. Aan de andere kant werd ook veel meer verlies geleden: dat steeg van 30 naar 42 miljoen. Vooral de extra uitgaven aan reclame zorgden voor dat oplopende verlies. Takeaway gaf daar vorig jaar maar liefst 117 miljoen aan uit. De reclame en marketing zijn volgens Takeaway nodig in de harde concurrentiestrijd met vooral het Duitse Delivery Hero.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.