Twente
Politiek
Interview

Andries Heidema: ‘Twente kan een ongelofelijk belangrijk verschil maken’

In de nazit van de installatie van Roelof Bleker, de nieuwe burgervader van Enschede, sprak 1Twente met de ‘burgemeester van de Provincie’, zoals Andries Heidema zichzelf omschrijf. Over het burgemeesterschap, Twentse samenwerking en het belang van de banden met Duitsland.

Twente telt bijna 630.000 inwoners. Dat is ruim de helft van het totale inwonertal - ruim 1,1 miljoen - van de provincie waar Heidema Kroon en regering vertegenwoordigt. Daarbij is het een grensregio met warme banden met de buren. Desondanks is de sociaal-economische positie van de regio, zoals aan de meeste randen van het land, relatief zwak. Maar Heidema ziet potentieel.

Twents potentieel

Dat Twentse potentieel schuilt ondermeer in de kracht van innovatieve bedrijvigheid en onderwijs. Maar ook in de aansluiting bij de aangrenzende Duitse deelregio’s. In zijn optiek spelen burgemeesters (en ‘burgermoeders’, zoals hij de vrouwen-met-ambtsketen noemt) een belangrijke rol in het aanjagen en versterken van die potentie.

Andries Heidema Ernst Bergboer kopie
Commissaris van de Koning Andries Heidema bij 1Twente over burgemeesters en de samenwerking in de regio en met Duitsland © Ernst Bergboer

Zij staan boven de partijen, zijn minder overgeleverd aan de politieke en bestuurlijke waan van de dag en kunnen de verbindende schakel zijn tussen de partijen die het moeten gaan doen.

Twentse en Duitse samenwerking

Onno van Veldhuizen, de voorganger van de vers geïnstalleerde Roelof Bleker, heeft veel geïnvesteerd in de regionale bestuurlijke banden en in de relatie met Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen.

De veertien Twentse gemeenten trekken weliswaar samen op, maar er valt in slagkracht toch nog veel te winnen - dat was een observatie van Theo Bovens, waarnemend burgemeester in Enschede.

Twente - met Enschede als grootste stad - zou een voorbeeld kunnen nemen aan Brainport Eindhoven, waar één stad de leiderschapspositie neemt en krijgt en de buurgemeenten meetrekt. Heidema noemt dat Brainport ‘een inspirerend voorbeeld’, maar stelt ook: ‘copy-paste werkt niet’.

Wat dan wel werkt, is een vraag waarover hij graag meedenkt - en hij schuwt een duwtje in de goede richting niet - maar Twente moet die uiteindelijk zelf beantwoorden.

Berlijn - Zwolle - Enschede - Münster

In die samenwerking met Duitse partners gaat het onder meer om (veel) betere treinverbindingen tussen Berlijn, Zwolle, Enschede, Düsseldorf en Münster. Nederland wil, alhoewel de ideeën daarvoor de regeringsverklaring nog niet hebben gehaald. De Duitse deelregio’s en de Deutsche Bahn, de tegenhanger van de NS, zien de voordelen en lobbyen met Twente en de provincie mee.

Dat laatste is ook niet zo gek: op dat gekke spoortje tussen Enschede en Gronau worden dagelijks 10.000 mensen heen en weer geboemeld. Er bestaan minder rendabele treinverbindingen.

Spoorlijn Enschede Gronau Ernst Bergboer
Over dit gekke spoorlijntje reizen dagelijks tienduizend mensen van Enschede naar Gronau en andersom © Ernst Bergboer

In Berlijn is men nog niet zo ver. Het is - en dit is maar een voorbeeld - dan ook van groot belang dat de regio (lees: Twente) zo’n thema hoog op de Haagse politieke agenda krijgt. Ondersteund door de Provincie, waar Heidema de scepter zwaait.

Verder spraken we met Heidema onder meer over zo’n burgemeestersbenoeming en zijn rol daarin, en over zijn persoonlijke ambities.

Hieronder vindt je de integrale registratie die wij maakten van de installatie van Roelof Bleker als burgemeester van Enschede.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via mail of telefoon.